Topchefer forstår ikke teknologi

Perspektiv: Ingen virksomhed uden teknologi. De unge erhvervstalenter i dette magasin fortæller om de nyeste landvindinger og største forhindringer – som f.eks. topledelsen. Her er fem observationer fra samtaler med de unge.

IT-klummeskriver Sten Løcks interview med en række erhvervstalenter fra Berlingske Business Magasins Talent 100 har resulteret i fem uvidenskabelige observationer tilsat et skvæt analyse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jeg har i de forgangne uger haft haft fornøjelsen af at interviewe et dusin talenter til dette særnummer af Berlingske Business Magasin, »Talent 100«. Det er en opgave, jeg ser frem til hvert år, og på mange måder essensen i at være journalist. Jeg taler med intelligente mennesker, der beretter om spændende nyt, og jeg får lov til at fortælle det videre.

Emnet for de mange interviews var talent, ikke teknologi. Ikke desto mindre stødte jeg på tydelige temaer på tværs af de fleste brancher og produkter. Her følger fem uvidenskabelige observationer tilsat et skvæt analyse:

1. Internettet er kun lige begyndt

Da internettet for nylig rundede de 25 år, kiggede de fleste tilbage, men cyberspace er ikke færdig med at forandre. Vi er på vej ind i en datatid, der skaber nye beslutningsgrundlag, forretningsmodeller og konkurrenter.

Et godt eksempel er finanssektoren, hvor man begynder at anskue kunder på en helt ny måde takket være datamængderne, der gør det muligt at levere skræddersyet salg og service.

Samtidig må man se en helt ny type konkurrenter som Coop gå ind på betalingsmarkedet, fordi supermarkedskæden har en stærk kundebase, et community, og det skal udvikles. I starten blev internettet betragtet som blot endnu et nyt medie, man skulle forholde sig til med hjemmesider og Facebook. Men forandringerne er langt mere grundlæggende og rammer de fleste før eller siden.

2. Virksomheden bliver et medie

Der skal stadig bruges hjemmesider og Facebook, men nu er de blevet essentielle direkte kanaler uden om de traditionelle medier. Fænomenet hedder content marketing. Det vil sige, at virksomheder producerer medieindhold, ikke reklamer, som er relevant for kunder og andre interessenter.

Det kan være alt fra Novo Nordisks direkte web-tv om kvartalsregnskabet til Coops madopskrifter. Virksomheder kan ikke forlade sig på den gamle duo, reklame plus PR, men må tænke i nye mediebaner, fordi internettet gør det muligt.

3. Produktionen på autopilot

Internettet har også fundet tid til at mutere. Det industrielle internet handler om kommunikation mellem selvtænkende produktionsfaciliteter, konvergens af maskiner og intelligente data. Automatisering af maskinteknologi er ikke nyt, men nye er to andre forhold:

For det første er der nu en netværksstruktur, der tillader maskinerne at kommunikere med internettet i almindelighed og hinanden i særdeleshed.

For det andet er softwaren nu så avanceret, at den kan agere selvstændigt i forudsigelige situationer, som en autopilot på et fly.

De intelligente maskiner indtager produktionshallerne lige fra traditionel industri over medico til fødevarer, og produktiviteten stiger. En længerevarende, negativ samfundskonsekvens vil være, at teknologien fjerner arbejdspladser, fordi udviklingen foregår med en eksponentiel hastighed.

4. Videndelingen ved ikke noget

Vi skal leve af viden, lyder et af tidens erhvervsøkonomiske mantraer. Men danske virksomheder kan blive meget bedre til at finde viden. Videndeling handler ganske enkelt om at vide, hvem der ved noget.

Når en medarbejder sidder med et problem, er vedkommende så klar over, hvor der er hjælp at hente? Mange virksomheder tyr stadig til traditionelle, utilstrækkelige redskaber som organisation, projekter og email. Men der findes altså en ny generation af kommunikationsværktøjer, der for første gang har videndelingen i centrum og ikke som et biprodukt. Fra vidtfavnende systemer som Sharepoint over specialløsninger som Podio til enkle produkter som Trello. Det er stadig et nyt marked og følgelig lidt uoverskueligt, men i dag hænger videndeling uvægerligt sammen med teknologi.

5. Topchefer forstår ikke teknologi

Teknologiforståelsen og i nogle tilfælde teknologibegejstringen er tydelig hos de unge talenter, jeg talte med. Men jeg fornemmede også, at der regelmæssigt var modstand i de øverste ledelseslag i deres virksomheder.

Der er ikke noget nyt i, at erfarne kræfter træder på bremsen. Det er en af de balancegange, toplederne bliver betalt for at håndtere. Men det er min opfattelse – og ikke kun ud fra samtalerne med talenterne – at den herskende generation i danske virksomheder til tider har svært ved at forstå de digitale teknologiers væsen og betydning. Det skyldes ikke noget intellektuelt underskud, men mere det faktum, at en leder, der har rundet et halvt hundrede år, ikke har fået internettet ind med modermælken. Det gør altså en forskel, nogle gange måske en helt afgørende forskel.