Topchef: Sony Ericsson-salg åbner nye døre

Den svenske mobilgigant Ericsson får lettere ved at blive en del af hele Sony-koncernens forbrugerprodukter og komme ind hos konkurrenterne efter salget af mobilproducenten.

LAS VEGAS, USA: Sonys køb af mobilproducenten Sony Ericsson giver den svenske mobilnetgigant Ericsson langt bedre muligheder for at rykke ind i alle Sonys mange produkter - og at få foden indenfor hos andre mobilproducenter.

Det siger den 135-årige Ericsson-koncerns topchef, Hans Vestberg, til Berlingske Business. Ericsson solgte i oktober 2010 sin del af det ti år gamle Sony Ericsson til den japanske elektronikgigant for omkring en milliard euro.

»Da vi besluttede sælge de 50 procent af Sony Ericsson, indgik vi en aftale med Sony om mobil, hvor vi i bund og grund deler de seneste teknologier med dem, for de er et forbrugerelektronikselskab, og de vil gøre det muligt at koble alt udstyr sammen i fremtiden, antager jeg. Vi leverer derfor til dem, hvad vi udvikler, og de fortæller, hvad de arbejder med. Så vi fortsætter blot på et andet samarbejdsniveau. Vi har jo arbejdet sammen i ti år på det højeste niveau, så vi kender hinanden,« siger Hans Vestberg.

Vil det blive lettere at nå ud i hele Sony-koncernen nu?

Ja, det er den ene side. Den anden er, at når vi nu forlader Sony Ericsson, er der mange andre mobilproducenter, som vi kan arbejde med. Det er vigtigt for os, for optimeringen af, hvordan telefonerne og mobilnettene arbejder sammen, er ekstremt vigtig. For det nytter ikke, at mobilproducenterne lægger funktioner ind, som netværket ikke kan håndtere. Grunden til, at vi er relevante, er, at vi sidder på størstedelen af infrastrukturen i verden,« siger koncernchefen med henvisning til, at omkring 40 procent af al verdens mobiltrafik går gennem Ericsson-udstyr.

Ericsson driver således i dag bl.a. TDCs mobilnet i Danmark og leverer også net til »3«.

Sony Ericsson, der er verdens niendestørste mobilproducent, fortsætter som selvstændigt selskab i Sony-koncernen og skifter nu navn til blot Sony. Sony købte Ericsson ud for bedre at kunne udnytte mobiltelefonernes samspil med alt Sonys øvrige udstyr inden for fladskærme, musik, kameraer m.m.

Ifølge Hans Vestberg vil Ericsson dog holde fast i sit andet selskab, ST Ericsson, der producer mobilchips.

»Som nummer et i mobilbranchen var det vigtigt oprindelig selv at have telefonerne, for de var en udvidelse af mobilnettet. I dag er telefonen meget mere, og det er andre bedre til. Derimod er det fortsat meget vigtigere end telefonerne at have det, der er indeni, så man sikrer, at telefonerne fungerer godt på mobilnettene,« siger Hans Vestberg, som onsdag nat dansk tid var en af hovedtalerne på verdens største messe for forbrugerelektronik, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas i det sydvestlige USA.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på business.dk/digital, b.dk/techogviden og i den trykte Business-sektion.

Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).