Topchef som 31-årig: »Jeg tager et halvt år af gangen«

Trustpilots 31-årige stifter og adm. direktør, Peter Mühlmann, kan ikke komme uden om, at hans kompetencer som topchef bliver sat på prøve i den svulmende netforretning.

Peter Mühlmann, stifter og direktør for Trustpilot. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl
Det er gået stærkt for Peter Mühlmann. Det, der i 2006 var en idé en ung handelshøjskolestuderendes hoved, er i dag blevet til en global virksomhed med adresser i London, New York og København.

Fra hovedkvarterets adresse på Vesterbro i København skal den 31-årige erhvervsmand ikke bare holde styr på 130 ansatte fra et væld af forskellige lande. Han skal også holde snor i fem medarbejder London, 25 i New York og en outsourcet udviklingsafdeling. Det hele stiller krav til den tidligere aarhusianers evner - ikke bare som idemager, men også som topchef.

Indtil videre har han valgt at beholde CEO-titlen, men han er godt klar over, at hans evner bliver sat på prøve.

»Jeg tager et halvt år af gangen. Trustpilot udvikler sig så hurtigt, at der bliver stillet store krav til at lede virksomheden. Det er nærmest som om, at rollen som chef gendefinerer sig selv hvert andet år. Indtil videre har jeg haft det sjovt med at være CEO. Og det tror jeg, jeg fortsætter med, så længe der er læring i det,« siger Peter Mühlmann.

Trustpilots stifter er dog godt klar over, at en svulmende virksomhed har brug for kompetencer, han ikke nødvendigvis har på rygraden. Derfor er det da heller ikke alene unge og fremadstormende computereksperter, han hyrer. Nogle gange er det langt ældre og erfarne folk, der skal til, når de rigtige kompetencer skal i hus.

»Jeg har jo ansat folk, der var 20 år ældre end mig og meget kompetente på deres felt. Når jeg skal diskutere en problemstilling med sådan en, føles det nogle gange som at være til eksamen. Lige meget, hvad jeg argumenterer, så kan de trække på eksempelvis nogle erfaringer, der siger det modsatte,« siger han og tilføjer:

»Det ændrer dog ikke ved, at jeg nogle gange bare må træffe en beslutning og mere eller mindre må gennemtrumfe min mening. Det gør jeg gerne, men det kan være svært at argumentere for.«

Peter Mühlmann opfatter driften af Trustpilot som en læreproces i sig selv. Om han på et tidspunkt når en mur, hvor han ikke orker eller evner at holde styr på en voksende international virksomhed med datterselskaber osv., kan han endnu ikke afgøre. Trods den heftige vækst, er presset endnu ikke større, end han kan kapere det. Som han siger:

»Jeg sover stadig godt om natten.«