Topchef efter milliardinvestering: »Hovedsædet er i Silicon Valley, men vores bankende hjerte er i København«

1,2 milliarder kroner. Det er, hvad en gruppe investorer netop har smidt i retning af danskstiftede Unity Technologies. I dag er den øverste direktør amerikaner og hovedsædet ligger i USA, men kernen i virksomheden – den er stadig københavnsk, fortæller topchefen i et interview med Berlingske.

Adm. direktør for Unity Technologies, John Riccitiello. ICCITIELLO
Læs mere
Fold sammen

Der er langt fra København til Silicon Valleys forjættede milliarder. Og så alligevel ikke.

Onsdag kunne Unity Technologies, der er i sin tid blev stiftet af tre iværksættere på Nørrebro i København, fortælle, at virksomheden har fået tilført 1,2 milliarder kroner fra en ny gruppe investorer. Og selskabets samlede værdi? Den lyder såmænd på forrygende 10,08 milliarder kroner, hvis man skal tro det respekterede amerikanske medie, New York Times.

Derfor er det også en tilfreds topchef, som Berlingske fanger torsdag aften for at tage en snak om Unitys seneste succeser – og de danske rødders indflydelse på virksomhedens verdensomspændende sejrstogt.

»Vores succes går helt tilbage til den spæde start i København og de fyre, der skrev den allerførste linje kode. Det handlede om at skrive en fantastisk kode, der kunne hjælpe andre spiludviklere med at løse virkelig svære problemer. Det var grundtanken dengang som nu, og det har ikke ændret sig, selvom vi selvfølgelig er vokset rigtig meget i de senere år,« forklarer adm. direktør John Riccitiello – eller »JR« – som han også kaldes af sine pressefolk.

»Vi udvikler kort sagt den teknologi, der gør andre i stand til at bygge spil til alle typer platforme hurtigere, lettere og billigere, end det hidtil har været muligt. Det er en fabelagtigt god teknologi, som nu bliver brugt til at lave en tredjedel af alle verdens spil. Så vi har en gigantisk indflydelse på spilindustrien,« siger John Riccitiello, der tidligere har stået i spidsen for spilvirksomheden Electronic Arts.

Stærke københavnske rødder
Unity Technologies blev stiftet i 2004 af islændingen David Helgason, tyskeren Joachim Ante og danske Nicholas Francis. Målet var at bygge et system, der kunne fungere som en slags officepakke for andre spiludviklere. Og det er de i høj grad lykkedes med.

I dag har virksomheden 12 år på bagen. Kælderlokalerne på Kronborggade er blevet udskiftet med et hovedsæde i Silicon Valley, den øverste ledelse har fået en amerikansk overhaling, og så har virksomheden etableret sig som verdens absolut førende softwareplatform til spiludviklere.

Men selvom Unity Technologies ikke længere er en kældervirksomhed i København, spiller de danske rødder fortsat en stor rolle i Unitys verdensomspændende sejrstogt. Det fortæller adm. direktør John Riccitiello.

»Vores kundeskare er global, så derfor giver det også mening, at vores egen organisation også er det. Vi har de bedste udviklere i Seattle, San Francisco, Montreal, Vilnius, Brighton, Shanghai og i København, men hvis man skulle vælge ét sted, der spiller en altafgørende rolle for udviklingen af vores kerneprodukt, så er det København,« siger John Riccitiello om den udviklingsafdeling, der til dagligt huser i omegnen af 100 ansatte på Vendersgade i København K.

»Vores hovedkvarter er i Silicon Valley, men virksomhedens bankende hjerte er i København. Derfor bruger jeg også meget tid i byen,« forklarer den amerikanske topchef.

Her fungerer Lars Runov som adm. direktør, mens tyske Joachim Ante indtager stillingen som Chief Technology Officer i selskabets udviklingsafdeling. Dermed er han den eneste af de tre oprindelige grundlæggere, der fortsat har fingrene dybt begravet i Unitys koder.

Pokémon Go’s hemmelige fader
Som Berlingske Business kunne fortælle torsdag, har Unity længe haft solid vind i sejlene. Senest er virksomhedens platform bl.a. blevet brugt til at udvikle den verdensomspændende spilsucces Pokémon Go, ligesom Unitys software har ligget til grund for populære spil som Temple Run, Subway Surfer og Hearthstone.

Men selvom det glæder adm. direktør John Riccitiello, når virksomhedens kunder klarer sig godt, er det ikke noget, der har direkte indflyldese på Unitys forretninger.

»Pokémon Go’s succes spiller ingen rolle i forbindelse med den nye investering. De er en af vores kunder, og vi er stolte af deres arbejde, ligesom vi er stolte af mange af vores andre kunder. Når de klarer sig godt, så bliver vi glade, men det gør ikke noget direkte for vores forretninger,« siger John Riccitiello.

»Hvis du er et universitet og en af dine studerende går ud og vinder Nobelprisen, så er det selvfølgelig virkelig cool, men det ændrer ikke grundlæggende ved universitets forretning,« uddyber han.

Han mener helt grundlæggende, at Unitys succes som spiludviklingsplatform, der favner alt fra computere, spilkonsoller og mobilspil, skal tilskrives det konstante fokus på kundernes behov.

»Og det har aldrig ændret sig,« siger han.

»Vi arbejder ikke med vækstmål«
Med en estimeret værdi på godt 10 milliarder danske kroner, mere end 900 medarbejdere og en vækstkurve, der ville få de fleste topchefer til rødme af misundelse, er spørgsmålet nu, hvordan Unity fremadrettet kan blive ved med at holde sig relevant i spilverdenen.

Selv er John Riccitiello dog ikke meget for at tale om hverken vækstskøn eller store forkromede fremtidsstrategier.

Kundens tilfredshed skal være i centrum, siger han, og så skal væksten nok komme af sig selv.

»Vi arbejder ikke med specifikke vækstmål, men vi har mål for, hvor godt vi servicerer spiludviklerne, og hvor godt de synes om vores produkter. Det fører normalt vækst med sig, men jeg har aldrig troet på, at man i sig selv skal have vækst som mål. Jeg tror på, at hvis man går efter at skabe noget fantastisk, så kan det selvfølgelig føre vækst med sig«.

»Derfor kan jeg ikke spå om fremtiden, men jeg kan love, at vi bliver ved med at fokusere på at bygge fantastiske ting til verdens spiludviklere,« siger han.