Too bad KitKat: Får ikke varemærket på klassisk chokoladebar

Det er ikke nok at have fire chokoladefingre for at kalde sig sin egen. Det må ejeren bag, Nestlé, sande.

Foto: DENIS BALIBOUSE

Øv. Det kunne være så rart for Nestlé, hvis det kun var dem, der måtte fremstille KitKat-formet chokolade i England. Men den firefingrede, knasende chokoladebar har hverken en tilpas unik størrelse eller form til, at den kan blive et enerådigt varemærke for Nestle. Det har den engelske appelret (U.K. Court of Appeal, Red,) i dag besluttet, fortæller Bloomberg.

Beslutningen kommer i chokoladevandet på tre tidligere vurderinger - blandt andet har EU-domstolen fastlagt, at chokoladebaren ikke var tilstrækkelig unik til at blive varemærke-beskyttet - men Nestlé lader sig ikke påvirke af beslutningen.

»Denne dom betyder ikke, at vores firefingerform nu er til frit brug i Storbritannien eller andre steder. Nestles firefinger-form har fået varemærkeregistrering i mange lande i verden - for eksempel i Tyskland, Frankrig, Australien, Sydafrika og Canada, hvilket yderligere beskytter det mod efterligninger,« skriver Nestle i en pressemeddelelse.

Det er firmaet bag chokoladen Cadbury -  Mondelez International Inc. - der udfordrede den seneste appel som EU-domstolen tog sig af.

»Som vi tidligere har sagt, mener vi ikke, at KitKat-barens form bør beskyttes som et varemærke i Storbritannien,« skriver virksomheden om dommen.

Dommerne bag beslutningen fortæller, at de ikke mener, at folk vil tænke på KitKat og dermed Nestle, hvis de ser en chokoladebar i samme form som den rødklædte KitKat. Storbritanniens varemærkeregistrering afviste Nestle's ansøgning om at beskytte chokoladebaren i Storbritannien i 2013 efter modstand fra Cadbury.