Toms tager tæv i Tyskland

Slikkoncernen har store problemer med et fire år gammelt tysk opkøb. I de seneste to regnskabsår har den tyske forretning kostet Toms mere end 90 mio. kr. i afskrivninger og ekstraordinære omkostninger.

Arkivfoto: Toms chokoladefabrik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Lave overskudsgrader, stigende råvarepriser og benhård global konkurrence. Toms har kæmpet med flere velkendte problemstillinger de senere år, men slikkoncernen har selv skaffet sig et ekstra problem på halsen med opkøbet af tyske Hanseatische Chokolade i 2012. Den tyske forretning har de seneste to regnskabsår kostet mere i afskrivninger og ekstraordinære omkostninger end koncernens samlede overskud for 2011, 2012 og 2013.

Opkøbet blev foretaget, længe inden Carsten Lyngsø Thomsen kom til Toms. Han medgiver, at det tyske køb indtil videre ikke har ramt skiven.

»Det er rigtigt, at vi har taget nogle skrald på vores tyske forretning. Den har ikke leveret det, som vi forventede. Vi har til gengæld også taget nogle greb, som gør, at vi kommer til at stå rigtigt. Det tyske marked er vanskeligt, men også meget stort, så der er bestemt et potentiale over tid i Tyskland,« siger Carsten Lyngsø Thomsen.

Den danske slikkoncern er fondsejet, hvilket som udgangspunkt betyder, at ejerne er bevæbnet med en stor portion tålmodighed. Vedtægterne angående Toms Gruppens ejerforhold er dog ganske bredt formuleret, hvorfor der ikke umiddelbart er noget, der forhindrer fonden i at sælge dele af Toms eller lade koncernen indgå i en fusion, hvis det samlet set er til gavn for Toms Gruppen.

Det har fonden dog ingen planer om, fastslår Kromann Reumert-partner Marianne Philip, der er formand for Toms Gruppens Fond.

»Det er ikke der, vores fokus er i øjeblikket. Selskabet er ved at lægge sidste hånd på en strategiproces, som vi selvfølgelig også løbende har drøftet i fondsbestyrelsen. Det er det, vi fokuserer på i øjeblikket. Det er klart, at man selvfølgelig aldrig kan vide, hvad der sker om fem år, men det ligger ikke i pipelinen, at vi skal den vej,« siger Marianne Philip.

Hun mener, at Toms med den nye fokuserede strategi er slået ind på den helt rigtige kurs.

»Jeg ser positivt på Toms’ fremtidsudsigter. Der er ingen tvivl om, at det er et konkurrencepræget marked, så det er meget vigtigt, at der bliver holdt et stramt fokus på kerneforretningen og lønsomheden,« siger Marianne Philip.