Tomme ejendomme skal brandes bedre – og enkeltvis

Tomme erhvervslejemål kommer til at ende i priskonkurrence, hvis de ikke differentierer sig fra hinanden. Udlejerne skal blive bedre til at visualisere mulighederne i de bygninger, de udlejer, mener Peter Lassen, der er COO i Colliers International Danmark.

Arkivfoto. Tomme erhvervslejemål kommer til at ende i priskonkurrence, hvis de ikke differentierer sig fra hinanden. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDREAS SZLAVIK

Det er et paradoks, at der står mange ledige erhvervslejemål i hele landet og især i København, for trods de mange tomme bygninger har virksomhederne meget svært ved at finde det helt rigtige fremtidige kontor. Det er simpelthen for svært at se mulighederne i en bygning, der bare består af glas og beton.

»Mange virksomheder leder i lang tid, før de finder det rigtige lejemål. For virksomhederne vil have noget, der er mere specielt, end hvad der var tilfældet førhen. Ejendomsbranchen og udlejerne i særdeleshed har ikke forstået, at vi er i en ændringstid. Der er for langt fra dem, der har investeringerne, til dem, som gerne vil flytte ind,« siger Peter Lassen, der er COO og partner i Colliers International.

Han oplever, at virksomhederne vil have fleksibilitet og en lækker følelse af at bo i noget, som er unikt. Derfor bør udlejerne blive bedre til at komme tættere på virksomhederne, som de skal udleje til, og de skal vide, hvad det er, virksomhederne er på jagt efter. Men det er sjældent, at udlejerne møder lejerne og hører, hvad de er på jagt efter.

»Jeg synes, at udlejerne skal prøve at være lidt modige og f.eks. indrette kontorerne på forhånd med hjælp fra specialister. Der er masser af dygtige folk på det felt,« fastslår Peter Lassen, som allerede nu ser trenden flere steder i udlandet.

Ejendomme skal være unikke

At udtalelsen om at differentiere sig og vise nye muligheder kommer fra Peter Lassen, burde ikke komme som en overraskelse for dem, der kender ham. Udefra beskrives Peter Lassen som en kreativ og innovativ mægler, og han opsøger og ser muligheder, som mange andre ikke havde tænkt. For eksempel var det Peter Lassen, der som den første erhvervsejendomsmægler i Danmark solgte en kirke til andet brug end gejstlige formål. Det var Absalons Kirke på Vesterbro, som nu fungerer som et moderne medborgerhus for Vesterbros kreative klasse, der kan fornøje sig med bl.a. yoga, fællesspisning og kulturelle arrangementer.

Fremtidens arbejdsplads vil komme til at stille langt større krav til bygningerne, og derfor er de virksomheder, som søger nye kontorer blevet langt mere kræsne med, hvad de vil have – samtidig med at udvalget af kontorer er rekordstort.

»Man har som virksomhed i større grad brug for at identificere sig og markere, hvordan man bor. Det gør man med måden, man indretter sig på. Og på den måde viser man både kunder og nye medarbejdere det brand, man gerne vil genspejles i. Det er ikke helt slået igennem endnu, men der kommer mere og mere af det,« siger Peter Lassen.

Derfor burde man lave en strategiplan for hver enkelt ejendom og sørge for, at den adskiller sig i markedet. Som udlejer skal man brande ejendommene, så de fremstår unikt i markedet. Det gør Colliers International, hver gang muligheden byder sig, ligesom de også samarbejder med mange udefra, som er dygtige til netop at visualisere de ellers tomme ejendomme.

Samarbejde med f.eks. arkitektvirksomheder, som har speciale inden for space planning, er oplagt, og sammen kan man langt bedre vise mulighederne for bedre indeklima, trivsel og lys, som alt sammen er med til at skabe bedre rammer og dermed større arbejdsglæde.

»Det er lettere at se på noget, der er færdigt. Så kan man lettere forstille sig udviklingsmulighederne. Det er en god investering, og man behøver ikke at gøre det fuldt ud, f.eks. kan man klare meget med 3D-visualisering og -grafik. Indretningen skal ikke nødvendigvis være en til en,« fastslår Peter Lassen.