Togfonden leder efter milliarder efter olieprisdyk

Den lave oliepris har fået tre ud af fem partier bag Togfonden DK til at så tvivl om, hvorvidt oliepenge er nok til at finansiere den 28,5 mia. kr. dyre infrastrukturplan, der skal opgradere det danske jernbanenet frem til 2042.

Foto: Henning Bagger. ARKIVFOTO 2013.
Læs mere
Fold sammen

Hvis man spørger partierne bag projektet, skal løsningen på problemet enten findes i ny milliardtilførelse via finansloven eller kraftige nedskæringer.

Det skriver Dagbladet Børsen.

- Oliepengene er helt åbenlyst ikke nok, eftersom det her projekt koster 28,5 mia. kr. Med den oliepris, der er lige nu, så hænger det ikke sammen. Men pyt med det, så må vi bare finde pengene et andet sted, udtaler Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten, til Børsen.

Togfonden, der tilbage i januar 2014 blev gennemført af Socialdemokraterne, De Radikale, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, er finansieret af en øget beskatning af visse selskabers olieproduktion i Nordsøen. Dengang forventede man stigende oliepriser, men det stik modsatte har fundet sted, og priserne på olie er faldet til under 60 dollar per tønde mod en stigning på 121 dollar per tønde, som partierne i sin tid havde forventet.

Det markante olieprisdyk er årsag til bekymring på Christiansborg, hvor blandt andet Enhedslisten, SF og Dansk Folkeparti er forberedte på at finde pengene et andet sted, enten via finansloven eller en sideløbende aftale. Sidstnævnte omhandler en reducering i togfondens projekter, der blandt andet kan betyde, at den 4,3 mia. dyre togbro over Vejle Fjord vil blive skrottet.