Tøvende Aller-koncern presses over i den digitale verden

Trods en solid økonomi hos ugebladskoncernen Aller er den børsnoterede aktie, Rella Holding, halveret på godt et år. Direktør og aktionær Katinka Aller erkender, at konkurrencen også i år æder af resultatet. Aller står ved en skillevej.

En af Nordens mest solide men også mest konservative mediekoncerner, danske Aller, oplever efter årtier med stigende gevinst nu markante fald i overskuddet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen
En af Nordens mest solide men også mest konservative mediekoncerner, danske Aller, oplever efter årtier med stigende gevinst nu markante fald i overskuddet.

De første tegn er allerede givet: Resultatet er faldet med over 150 mio. kr. sidste år, og det fortsætter ned i år. Udviklingen i den ellers guldrandede forretning, Carl Allers Etablissement A/S, går den forkerte vej.

»Det er en konsekvens af markedet generelt,« lyder vurderingen fra Katinka Aller. Hun sidder i bestyrelsen og direktionen i det familieejede selskab, der er den førende udgiver af ugeblade i Skandinavien med et ugentligt oplag på omkring 3,3 mio. eksemplarer, og som i 2005 fik et resultat på knap 500 millioner kroner mod 317 millioner kroner i 2006. Pengemaskinen er ved at miste fart.

Aller er ikke børsnoteret, men en række investorer har etableret selskabet Rella Holding A/S (Aller stavet bagfra, red.), der igennem årene har opsamlet aktier i Carl Allers Etablissement. Og mens Carl Allers Etablissement ikke er børsnoteret er Rella Holding noteret på Fondsbørsen.

Det børsnoterede selskab ejer imidlertid alene stemmeløse B-aktier i Aller, og den største aktionær er dermed i den særegne situation ikke at have nogen som helst indflydelse i magasinkoncernen. Investorerne synes at have mistet troen på Aller, da kursen på Rella-aktien er halveret siden børsnoteringen sidste år.

Men den udlægning afviser Katinka Aller.

»Jeg vil ikke udtale mig om andre selskabers kursudvikling, og jeg er ikke enig i, at det skulle afspejle et tilsvarende fald hos Aller. Man kan ikke drage den parallel,« siger hun.

Den holdning deler direktøren for Rella Holding ikke. På spørgsmålet om, hvorfor kursen falder så kraftigt, siger han:

»I og med at Rella Holdings eneste aktiv er aktierne i Carls Allers Etablissement, er det en konsekvens af udviklingen hos Aller. Mere vil jeg ikke sige om det. Vi er ikke eksperter i medievirksomheder eller i Allers forretning,« siger Jens Arnth-Jensen, der afviser at komme med en selvstændig kommentar på udviklingen hos Aller.

Hvad skal der til for, at kursen stiger?

»Det er klart, at hvis Aller fremviser et forbedret resultat, vil det vise sig i stigende kurser i Rella. Det siger sig selv. Men jeg har ikke yderligere kommentarer,« siger han og peger på, at det er Rellas målsætning at deltage som passiv, langsigtet investor i Aller. I regnskabsåret 2006 modtog Rella Holding en udbyttebetaling på kr. 87,9 millioner kroner fra Carl Allers Etablissement.

Selv om Rella Holding ikke har nogen stemmeberettigelse i Aller, giver selskabet sommetider sin holdning til kende over for Aller. Det sker enten over telefonen eller ved et møde. Jens Arnth-Jensen vil ikke oplyse, hvor ofte møderne finder sted. Han afviser desuden, at Rella har forsøgt at få ændret vedtægterne, så Rella som storaktionær kunne få stemmeret i Aller.

Aller skal være digital
Allers oplag stiger svagt, men kun på grund af nye lanceringer. De »gamle« magasiner og ugeblade falder derimod. Og Katinka Aller forventer, at det vil fortætte: »Desværre ja, for der kommer nye gratis publikationer ind på markedet. Jeg er bange for, at det er trenden. Personligt er jeg ikke glad for, at markedet går den vej, men det er trenden, og så skal vi være der.«

Af samme grund skal Aller nu for alvor til at bevæge sig ind på det digitale marked, for det er der, læserne og dermed også annoncørerne bevæger sig hen, forklarer hun.

»Vi ser desværre, at folks medievaner går fra de trykte medier mod de elektroniske medier. Og vi kan se, at annoncekronerne går den samme vej,« siger hun og peger på, at der allerede er satset digitalt i blandt andet Sverige, hvor underholdningsportalen Spray.se ligger i toppen af svenskernes mest fortrukne portaler. Målet er, at Aller samlet set skal være en af de ti største aktører på internettet i Norden.

I Danmark har administrerende direktør for Aller Press, Pål Thore Krosby, taget konsekvensen af det faldende resultat fra de traditionelle magasinforretninger. Han har ændret organisationen og blandt andet etableret en ny afdeling, future:LAB, der skal føre den danske del af forretningen ind i den digitale tidsalder og nytænke Allers danske produkter.

»Vi skal have et nyt drive. Og vores indhold skal ud på flere platforme,« siger han og understreger, at han kun udtaler sig om den danske del af forretningen, som han har ansvar for.

En række mediebureauer peger på, at der ligger et stort potentiale for jer online. I lyset af, at resultatet falder sammen med de etablerede ugeblade og magasiner, har I så været for sent ude med at tænke digitalt?

»Vi har ikke været så udsat for den konkurrence fra online, som eksempelvis mange avishuse har. Så vi har haft bedre tid til at tilpasse os udviklingen - se på, hvem der klarer sig godt, hvem der ikke gør.«

Men har I reageret for sent og dermed gået glip af en indtjening online?

»Det får vi aldrig svar på, men vi ser jo, at lønsomheden på nettet begynder at komme. Vi har været meget forsigtige med at udvande vores print-medier på internettet. Man kan sige, at faren ved at være aktive på nettet er, at man udvander sin egen produktion. Men du har ret. Det er meget vigtigt nu, at vi mere aktivt forsøger at hente potentialer hjem andre steder. Men vi har valgt at få vores organisation på plads først. Det er et bevidst valg,« siger Pål Thore Krosby og peger på, at den fremtidige stigning i omsætning og indtjening skal hentes på nye forrentningsområder.