Tørre tæsk til medieaktier

Der er uddeles tørre tæsk til en række store medieselskaber på de europæiske børser i øjeblikket.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Kigger man på kursudviklingen i 2007 er det gået kraftigt tilbage for en række medieselskaber med Søndagsavisen (-65 pct.), Rella, der er et børsnoteret spejlbillede af Aller-koncernen (-45 pct), Metro International (-44 pct.), og Mecom (-22 pct.) i spidsen.

”Dem, der har gæld, får rigtig mange bank sammen med dem, der er følsomme overfor annonceudsving,” siger medieanalytiker Henrik Schultz fra Kaupthing. Han peger på Metro International som et eksempel på en medievirksomhed, der bliver hård ramt, da selskabet har gæld og er 100 procent afhængige af annonceindtægter.

Desuden passer islandske Baugur også ind i den negative profil, der bliver særligt hårdt ramt med den finansielle uro.

”Folkene i Baugur er lidt mere kølige end markedet, men de har ikke bundløse lommer. Lige som en række andre islandske koncern har de bygget en forretning på en aggressiv strategi, hvor de køber op og låner en del penge. Man bruger lånemarkedet aktivt,” siger Henrik Schultz og fortsætter:

”Andre medievirksomheder har været mere konservative. Og de står bedre i dag. Men jeg siger ikke, at Baugur har brugt for meget. Det afhænger af, om pessimister har ret. Det kan også være, at man er for pessimistisk. Det tror jeg, men det vil tiden vise.”

Baugur investerer i Nyhedsavisen, der i øjeblikket kæmper for at få en forretning ud af gratisavisen. Får den finansielle uro betydning for Nyhedsavisens økonomi?

”Umiddelbart ikke. Men det er klart, at når Nyhedsavisen er 100 procent afhængig af annoncer, har et stort underskud og er afhængig af en virksomhed, der har meget gæld, så er det ikke godt,” siger han og understreger igen, at meget afhænger af den fremtidige udvikling på markederne.

Fremtiden afhænger ifølge ham af, om vi får en annoncenedgang, og om kapitalmarkederne bliver forværret.

”Fortsætter de uroen som i dag, så er det noget skidt. Modsat er det muligt, at man i øjeblikket er for bekymret. Jeg mener, at man overdriver risikoen,” siger han.

Blandt årets vindere er den norske mediekoncern Schibsted, der er gået 12 pct. frem.