Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Aktiefald og usikkerhed på det kinesiske marked skaber frygt blandt danske tørlastrederier, der må sejle langt for at opleve vækst i tider hvor rateniveauerne daler, og økonomien står stille.
Det skriver Børsen.
- Kina vil fortsat have en stor import af råstoffer, men der vil sandsynligvis ikke blive nogen særlig vækst i mængderne. Så rederierne skal konkurrere om at transportere en identisk eller faldende mængde råstoffer, udtaler Bimcos shippinganalytiker, Peter Sand til Børsen.
De langsigtede konsekvenser er endnu svære at spå om, men hvis man spørger Anders Würtzen, chef for public affairs i Mærsk-gruppen, forventer rederiet at de kinesiske myndigheder fortsat vil gennemføre en række tiltag og være robust.
Dog deler direktør for tørlastdivisionen i J. Lauritzen, Peter Borup, ikke Anders Würtzens tro på fremtidige forbedringer. Han udtaler til Børsen, at tørlastmarkedet i forvejen er svagt og usikkerheden bestemt ikke kommer på et godt tidspunkt.
Kinas store appetit på råstoffer fra Brasilien, Indonesien, Australien og Afrika har i mange år sikret tørlastrederiernes indtjening, men de svage vækstrater i Kina vil fremdrive nye sektorer, der for fremtiden skal opretholde landets økonomi. Peter Sand vurderer at hvis situationen fortsætter uændret, vil det på sigt have en negativ betydning for andre rederier, deriblandt containerrederierne.