Tøjgigant: Ny konference drukner i sværm af grønne initiativer

Fredag afholder det nye nordiske samarbejde, LAUNCH Nordic, kick-off konference om bæredygtigheden i tekstilbranchen. Initiativet møder skepsis fra den administrerende direktør hos IC Companys, Mads Ryder.

Mads Ryder, administrerende direktør i den danske tøjgigant, IC Companys Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Der er en sværm af denne type projekter, og de har alle et rigtig godt formål, og det er alle nogle gode mennesker der står bag, men vi får så mange tilbud og opfordringer, så det handler simpelthen om at prioritere.«

Sådan lyder reaktionen fra Mads Ryder, administrerende direktør i den danske tøjgigant, IC Companys, på det nye, nordiske samarbejde, LAUNCH Nordic. Samarbejdet og den dertilhørende partnergruppe har som mål at skabe innovative, bæredygtige løsninger.



Og mens det er en fin målsætning, mener Mads Ryder, det er vigtigere at engagere sig et projekter, hvor virksomhederne kan se en klar effekt af indsatsen henover kort tid.

»Selve målbeskrivelsen virker lidt langhåret og langsigtet i forhold til den virkning, projektet kan give. For mig at se er det vigtige, at vi ikke ender i en diskussionsklub, men i stedet arbejder med noget, hvor vi kan se en direkte effekt af vores arbejde og få nogle hands-on-erfaringer,« siger han.



I brancheorganisationen Dansk Mode & Textil byder man initiativet velkommen. Her ser man omvendt IC Companys, at jo større sværm af initiativer, jo bedre mulighed er der for at branchen arbejder sammen på tværs og dermed når længere.

»Jeg håber, at initiativet er noget medlemsvirksomhederne kan få glæde af, da de rigtig gerne vil tage ansvar og gøre en forskel. Det er der mange grunde til, men frem for alt fordi det er en god forretning. Hvis man skal have en rolle og legitimitet på markedet, så er det godt at være fremme i skoene og opføre sig ansvarligt. Vi ved at det er meget frugtbart at arbejde sammen med andre brancher og virksomheder, fordi det blandt andet er der, man finder sin innovation,« siger organisationens CSR-chef, Pia Odsgaard.Den holdning deler Dansk Mode & Textil med en af markedets helt store spillere, den svenske bolighusgigant IKEA, som er en af hovedpartnerne på projektet.



Det er samarbejder som LAUNCH Nordic, der er fremtiden for en branche, der er nødt til at innoverer sig for at overleve, mener IKEA Groups CSR- og miljødirektør Steve Howard.

»Bæredygtighed kan i enhver virksomhed godt starte ud med at være en ideologisk tanke om at redde verden, men hvis man vil have en succesfuld virksomhed - også om 30 år -, bliver man nødt til at bygge en forretningsmodel op omkring den ideologi,« fortæller han til Berlingske Business, efter han sammen med Nike har kick-startet LAUNCH Nordic-konferencen i Dansk Design Center.