Tøjbranchen ser sort på Black Friday

Efter at Berlingske Business i dag kunne fortælle, at flere butikker vælger Black Friday fra, er der kommet flere meldinger om butikker, der siger nej tak til den sorte fredag.

Ifølge indehaveren af STRØM Karina Harboe Laursen er Black Friday en trist tendens Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

I protest mod køb-køb-køb-kulturen vælger flere fysiske butikker og netbutikker at boykotte Black Friday.

Modebutikken STRØM i Hellerup vælger at forvandle den sorte fredag til en grøn fredag. Det gør de ved, at 20 pct. af omsætning på fredag går til WWF Verdensnaturfonden. Men der er ingen varer, som får et tilbudsskilt på. Ifølge indehaveren af STRØM Karina Harboe Laursen er Black Friday en trist tendens, der ødelægger detailbranchen og miljøet med tilbudsræs og overforbrug.

»Vi er naturligvis glade for at kunne gøre en lille forskel og så håber vi, i al beskedenhed, at dette vil være med til at sætte nogle tanker i gang hos både forbrugeren og i branchen. Ønskescenariet for os, er at flere butikker følger trop med "Green Friday" næste år og boykotter "Black Friday",« skriver Karina Harboe Laursen i en meddelelse til Berlingske Business.

Det bæredygtige brand Rope Of Dope skriver ligeledes i en mail til Berlingske Business, at de vælger at lukke deres netbutik på fredag. Og de danske modebrands Wood Wood, Ganni og NN07 vælger heller ikke at producere de store prisskilte med høje procenter. I stedet inviterer NN07 på noget lækkert at drikke og smørrebrød i butikken på Gammel Mønt.

Butikker på Strøget i København gør klar til udsalget torsdag d. 27 december 2007. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen.

Nu er det nok med tilbud

Men hvorfor er det lige i tøjbranchen, der i højere grad siger nej tak til den sorte fredag? Svaret skal bl.a. findes i finanskrisen mørke kammer.

»En af grundene er, tøjbranchen er en af de brancher, der har haft det sværest ved at komme ovenop efter fianskrisen,« forklarer direktør i Dansk Detail, Jens Birkeholm.

Men en anden begrundelse er, at man i tøjbranchen allerede har mange store og små udsalg. Man er simpelthen mættet af alle de tilbud og gule skilte, butiksgaderne hele tiden er klistret med.

»Tidligere havde man kun to store udsalg, men i dag er der mange butikker, som hele tiden får nye varer, og bliver de ikke solgt ryger de på små udsalg løbende. Derfor reagerer tøjbranchen nu og siger, vi kan ikke blive ved med at sælge varer til nedsatte priser,« siger Jens Birkeholm.