Tøj fra udlandet indtager dansk modeuge

Over halvdelen af mærkerne på den københavnske modeuges messer er udenlandske. Nødvendigt, mener branchen.

Margit Brandt modeshow på Copenhagen Fashion Week februar 2011. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er ikke kun danske flag i nakken på det tøj, der vises frem under Copenhagen Fashion Week. Modeugen skal promovere dansk mode, men en stor del af mærkerne kommer faktisk fra udenlandske designere.

- Over halvdelen af de mærker, som udstiller på messerne i København, er ikke danske. Hvis man ser bare 10 år tilbage, så var 90 procent af dem danske.

Det siger Christian Gregersen, som ejer Gallery messen på Copenhagen Fashion Week.

I år udstiller i alt 2603 mærker deres sko, tøj og tilbehør på i alt fem messer under modeugen, som løber af stablen 3. til 7. august.

Det er rekordmange, og samtidig har der aldrig været større interesse fra udlandet. Det gælder især skandinaviske og nordeuropæiske tøjfirmaer.

- Under modeugen denne gang er der cirka 40 shows. Af dem er omkring en fjerdedel udenlandske mærker. For 10 år siden var der ikke et eneste internationalt, siger Christian Gregersen.

Men den svindende andel af danske mærker er ikke et krisetegn, lyder det fra branchen.

Selvom den stigende interesse fra udlandet øger konkurrencen for de danske mærker, er brancheorganisationen Dansk Mode & Textil tilfreds med udviklingen.

- Vi mener, at det er både positivt og nødvendigt. Jeg tror, at man må se på det sådan, at når kagen bliver større, så er der mere kage til alle, siger Kasper Hilligsøe Eis, kommerciel direktør i Dansk Mode & Textil.

En modeuge udelukkende med danske mærker alene vil simpelthen ikke kunne tiltrække de rigtige folk fra branchen, lyder erkendelsen.

Interessen fra udenlandske opkøbere er altafgørende for, at de danske mærker kan eksportere deres varer til udlandet.

- Vi konkurrer med modeugerne i Berlin, Stockholm og Oslo. Derfor skal vi blive en større nordeuropæisk spiller, og det kan vi kun være, hvis vi repræsenterer mærker fra hele Nordeuropa og ikke kun fra Danmark, siger Kasper Hilligsøe Eis.

/ritzau/