Toblerone skrotter ikonisk logo

Den ikoniske chokoladestang med de trekantede bidder mister nu sit karakteristiske logo.

Det er slut med at bruge det velkendte logo med Matterhorn-bjerget i Schweiz for Toblerone. Arkivfoto: Darren Staples/Reuters/Ritzau Scanpix Darren Staples

En af verdens vel nok mest karakteristiske chokolader mister nu sit logo.

Efter årevis med de schweiziske chokoladetoppe fra Toblerone er det slut med at bruge det velkendte logo med Matterhorn-bjerget i Schweiz.

Først blev det besluttet, at Schweiz-delen af mærkets navn, »Toblerone of Switzerland«, ville blive droppet, når Toblerone i slutningen af 2023 rykker en del af sin produktion fra Schweiz til Slovakiet.

Men når chokoladen ikke længere kommer fra Schweiz, bliver det ikke tilladt at brande sig med det schweiziske bjerg. Det skriver The Guardian.

En schweizisk lovgivning, der blev indført i 2017, begrænser brugen af ​​det nationale flags hvide kors på en rød baggrund samt andre indikatorer på schweizisk herkomst i fødevarer.

Nyt design

Som erstatning for logoet kommer et mere moderne, men fortsat trekantet design. Desuden vil Toblerone fremover omtales som »stiftet i Schweiz«.

Det vides endnu ikke, hvornår det nye logo er klar, men det vil også indebære en ny skrifttype. Det fortæller en talsmand fra Toblerone til den schweiziske avis Aargauer Zeitung ifølge The Guardian.

»Emballagens nye design introducerer et moderniseret og strømlinet bjerglogo i overensstemmelse med den geometriske og trekantede æstetik,« lyder det.

For at fødevarer kan markedsføre sig som »made in Switzerland«, skal 80 procent af råvarerne komme fra landet og størstedelen af ​​forarbejdningen foregå der.

Sidste år meldte Toblerone ud, at det planlagde at flytte en del af produktionen til den slovakiske hovedstad, Bratislava.