Tobaksgeneral skal gøre cigaren børsklar

Cigarkæmpen Scandinavian Tobacco Group sadler om. Den nye tobaksgeneral, Niels Frederiksen, vil øge værdiskabelsen indefra og ikke alene satse på vækst fra opkøb.

Den nye topchef i Scandinavian Tobacco Group, Niels Frederiksen.
Læs mere
Fold sammen

Støvet skal pustes af verdens største cigar­producent.

Scandinavian Tobacco Group (STG) med hovedsæde i Søborg nord for København har fået ny general. Han hedder Niels Frederiksen, og han er i gang med at ruske op i virksomheden. I sit første interview siden tiltrædelsen tilbage i marts gør han her op med i hvert fald noget af forgængeren Anders Colding Friis’ vækstplaner i virksomheden.

I modsætning til tidligere kan STG ikke hænge sin hat på vækst via opkøb. Virksomheden skal vokse mere organisk, og der skal drives mere værdi ud af den eksisterende forretning. Det er svært i et cigar- og pibetobaksmarked, der står stille og tilmed i flere geografier faktisk skrumper. Derfor skal der tænkes kreativt og mere offensivt end tidligere, lyder det fra Niels Frederiksen.

»Jeg er optaget af, at vi bliver bedre til at finde nye løsninger for at vokse og blive mere effektive. Vi skal lykkes med at gøre det bedre end andre i industrien, og vi skal vise, at vi er i stand til at udnytte, at vi er markedsledere,« siger Niels Frederiksen.

Scandinavian Tobacco Group har hovedsæde i Søborg nord for København. Virksomheden, der er global markedsleder inden for cigarer, omsatte i 2014 for 6,1 mia. kr. og tjente knap 1,2 mia. kr. på driften (ebitda). Det giver en lønsomhed på 19,2 pct., og det er bestemt ikke ringe. Men sammenlignet med andre store virksomheder i tobaksindustrien kan det nøgletal godt forbedres.

Det skal tænkes anderledes

Niels Frederiksen sætter nu jagten ind på værditilvækst, og i den forbindelse har han i løbet af sine første seks måneder i direktørstolen rejst jorden rundt for at møde medarbejdere, kunder og leverandører fra Indonesien til Nicaragua.

»Jeg har brugt mange kræfter på at udfordre folk og forstå, om de er dygtige nok til at finde andet end marginalt bedre løsninger. Nogle gange glemmer vi, at det, vi laver, er rygenydelse. Uanset om det er en piberyger eller en cigarryger, så er vi med til at gøre en eller anden hverdagsoplevelse lidt bedre. For mig er det vigtigt, at den rygenydelse og forbrugerforståelse er i centrum, og at vi bruger det til at udvikle nye produkter eller videreudvikle dem, vi har,« siger Niels Frederiksen.

Han har været samlet 15 år i tobaksvirksomheden og steg helt til tops i marts i år, da Anders Colding Friis skiftede til Pandora. De to arbejdede gennem mange år tæt sammen i House of Prince. Colding Friis hentede endda Niels Frederiksen tilbage til STG, efter at han en kort overgang var ude af virksomheden og arbejdede som ekstern konsulent. Derfor vægrer Niels Frederiksen sig ved at få det til at fremstå som et opgør med lære­mesterens strategi. Men det er tydeligt, at der er sket et skift, bl.a. på vækststrategien via opkøb.

»Der er ikke tvivl om, at vi havde troet at konsolideringen ville ske hurtigere, og at der ville opstå flere opkøbsmuligheder for os. Opkøb er en del af vores historie og vores DNA, og vi mener selv, at vi er gode til det, men i hverdagen er vi mere optaget af organisk vækst. Det kan godt være, at opkøb er en del af vores fremtid. Men de opstår, hvis de opstår, og hvis de passer ind,« siger Niels Frederiksen.

Den nye tobaksboss har sat jagten ind på myter i organisationen for at hæve lønsomheden.

»Vi skal gøre det bedre. Jeg prøver at jagte etablerede sandheder i organisationen og udfordre den. For eksempel er der en indgroet opfattelse af, at vi ikke kan producere vores cigarer med et mindre lager, end vi har i dag. Man kan altid reducere med to-tre pct. Men hvorfor ikke reducere det med 25 pct., hvad skal der til for, at vi kan gøre det?« siger Niels Frederiksen som ekesempel på, hvad han arbejder med, som vil mindske kapitalbindingen og dermed hjælpe nøgletallene i koncernen.