Tobaks-topchef: »Fokus på prisstigninger og at vinde markedsandele«

De amerikanske forbrugere købte flere håndrullede cigarer og mere finskåren tobak i årets tre første måneder, men salget af Scandinavian Tobacco Groups maskinrullede cigarer og pibetobak gik tilbage.

Foto: Thomas Lekfeldt. De amerikanske forbrugere købte flere håndrullede cigarer og mere finskåren tobak i årets tre første måneder, men salget af Scandinavian Tobacco Groups maskinrullede cigarer og pibetobak gik tilbage (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Maskinrullede cigarer, der er den største enkeltkategori for tobaksproducenten, havde en tilbagegang på 4,8 pct. i første kvartal. Væksten skal tilbage fremadrettet, og det skal ske gennem prisstigninger og ved at vinde markedsandele, fortæller selskabets administrerende direktør Niels Frederiksen.

»Der er behov for forbedring. Vi skal have fokus på at være gode til prisstigninger og være bedre til at vinde markedsandele. Det kan vi ved at udnytte vores varemærker, og vi skal gerne udvikle nye cigarformater og nye smage, som forbrugerne synes er interessante,« siger han til Ritzau Finans.

»Vi arbejder på samme måde som mange andre producenter af forbrugsvarer - nemlig med innovationen og butiksarbejde. Forskellen er bare, at vi ikke må reklamere,« fortsætter han.

Salget af maskinrullede cigarer var i kvartalet negativt påvirket af lagerforskydninger og omstillingen til EU's nye tobaksregler, der trådte i kraft herhjemme den 20. maj i år. Scandinavian Tobacco Group har blandt andet valgt at fjerne flere varianter fra hylderne.

»Vi har dermed reduceret kompleksiteten i vores portefølje. Det betyder også, at vi er holdt op med at sælge de små varianter, og det påvirker salget i en periode. Det skulle gerne forbedres ved, at forbrugerne skifter til nogle andre varemærker. Toplinjen er ikke tilfredsstillende, men vi har til gengæld forbedret marginerne,« siger Niels Frederiksen.