To af Mærsks containerrivaler slår sig sammen

To af Maersk Lines rivaler på de syv verdenshave slår pjalterne sammen. Containerrederierne Hapag-Lloyd og United Arabic Shipping Company (UASC) gennemfører nu den fusion, de har forberedt i de seneste måneder.

Tyske Hapag-Lloyd bliver det fortsættende selskab efter fusionen med United Arabic Shipping Company (UASC). Fold sammen
Læs mere
Foto: FABIAN BIMMER

Det fortæller de to rederier i en fælles pressemeddelelse mandag morgen.

Tyske Hapag-Lloyd bliver det fortsættende selskab efter fusionen, der løfter det samlede selskab op til det femtestørste rederi i containerbranchen, hvor A.P. Møller-Mærsks Maersk Line sidder på tronen som det største.

- Denne strategiske fusion giver meget mening for begge rederier, da vi kan kombinere UASC's gryende globale tilstedeværelse og unge og højeffektive flåde med Hapag-Lloyd's brede og varierede markedsdækning og stærke kundebase, siger Hapag-Lloyd-direktør Rolf Habben Jansen i meddelelsen.

SYNERGIEFFEKTER OG NY KAPITAL
Han regner med, at fusionen vil give årlige besparelser på 400 mio. dollar på grund af synergieffekter. Det samlede rederi får en flåde på omkring 240 skibe, heriblandt UASC's seks skibe i den absolut megaklasse med en kapacitet på 18.800 tyvefodscontainere (teu) hver.

Efter fusionen får Hapag-Lloyds aktionærer 72 pct. af det nye selskab, mens UASC's tager kontrol over 28 pct. UASC's to største ejere, de statslige investeringsfonde i Qatar og Saudi-Arabien, sidder derfor på henholdsvis 14 pct. og 10 pct. af aktierne.

De største aktionærer, som også tæller Hapag-Lloyd-storaktionærer som CSAV, Hamborgs bystyre og Kühne Maritime, har desuden nikket ja til en kapitalindsprøjtning på i alt 400 mio. dollar, så det samlede rederi bedre kan konkurrere i det trængte containermarked, hvor overkapacitet har ført til meget lave fragtrater.

FUSIONER OG OPKØB

Inden fusionen havde Hapag-Lloyd og UASC status som de henholdsvis sjette- og 11.-største containerrederier i branchen. Det nye, samlede rederi får omkring 7 pct. af verdensflåden, hvor Maersk Line til sammenligning har 15,4 pct. ifølge tal fra Alphaliner.

Fusionssnakken har været offentligt kendt siden april og kommer delvis som svar på andre fusioner og omrokeringer i containerbranchen, som har efterladt UASC uden partnere i alliancespillet. Men efter fusionen bliver det nye Hapag-Lloyd det klart største rederi i den planlagte "The Alliance" sammen med Hanjin, K-Line, Mitsui, NYK Line og Yang Ming.

I det hele taget har der været heftig opkøbsaktivitet i branchen i de seneste år. Hapag-Lloyd gennemførte også sidste år købet af chilenske CSAV, mens det franske storrederi er i gang med at købe NOL fra Singapore, og desuden gik de to største kinesiske rederier, Cosco og CSCL, for nylig sammen.
Fusionen skal godkendes på Hapag-Lloyds generalforsamling til august.