Tjen mange penge med sociale medier

Her er masser af penge at tjene, men også store faldgruber, lyder det under en international konference.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

RIO DE JANEIRO: »Folk er altid på og altid forbundet med hinanden. Hvordan kan vi som virksomheder tjene penge på det?«.

Ordene kommer ud af munden på Martin Cole, der er Group Chief Executive hos konsulent- og IT-virksomheden Accenture. Samtidig sætter de rammen for det årlige Global Convergence Forum.

Med udsigt til Copacabana Beach i Rio de Janeiro mødes topchefer fra nogle af verdens førende medie- og kommunikationsvirksomheder for at blive inspireret og diskutere mulighederne for at profitere på, at sociale medier og mobiltelefoner binder verden stadigt tættere sammen med eksplosiv fart.

Se billederne: De mest populære Facebook-kendisser

Google er der. Danske TDC er der. Flere store Sydamerikanske selskaber bruger også chancen til at komme med input og suge til sig fra et univers, hvor »smartphone«, »cloud«, »sociale medier« og »nye markeder« er buzzord, der skiftevis rejser spørgsmål og tænder dollartegn i øjnene på rækker af topchefer i jakkesæt og stramme slipseknuder.

Bevæbnet med slides og et arsenal af fakta ridser IT-chefen Martin Cole nogle grundlæggende ændringer op, som har forandret verden og skabt nye muligheder for kommunikationsvirksomhederne.

For det første bliver vi mere mobile, og i løbet af konferencen gentager forskellige oplægsholdere, at forbruget af internet på mobiler vil overhale forbruget på computere inden for de næste tre år. Samtidig bliver vi i højere grad forbundet til hinanden i en verden, hvor flere har adgang til mobiltelefoner end til rent drikkevand.

Martin Cole bruger »den mobile pung« til at samle nogle af de trends, han ser i IT-landskabet lige nu.

»Næste år vil 1,7 milliarder mennesker have en mobiltelefon, men ingen bankkonto. Det betyder, at vi inden for kort tid kan komme til at se skilte med »mobilbetaling accepteres her« ved siden af de gængse skilte fra VISA, Mastercard og andre betalingskort,« siger Accenture-chefen og peger på, at det kan revolutionere det betalingssystem, vi kender i dag. Sambatoner danner baggrunden, mens en lang række eksperter og topchefer søger forskellige svar på spørgsmålet om, hvordan man kan tjene penge i en verden, der konstant bliver bundet tættere sammen.

Med udgangspunkt i de eksotiske omgivelser fremhæver flere, at de store vækstmarkeder Brasilien, Kina, Indien og Rusland rummer et kæmpe potentiale, og fra et vestligt og dansk synspunkt anbefaler de, at man er til stede og indgår partnerskaber, hvor det er muligt.

De sociale medier får også megen opmærksomhed, og hvis man ikke har en aktiv politik på de sociale medier, lyder anbefalingen, at man kommer i gang.

»Sociale medier er ikke en døgnflue, og hvis man ikke er på, misser man et stort marked,« lyder det fra panelet under et oplæg med overskriften »Den sociale mediemani«.

Endelig skal brugerne i fokus, og det er Apple særligt gode til, mener Googles Vice President for Global Sales and Business Development, Amit Singh. Til gengæld møder Apple kritik for ikke at være åbne nok. Sir Martin Sorrell, der er stifter af og topchef i verdens største reklamegruppe WPP, retter fra scenen en bredside mod Apple for at være for krævende, når det gælder samarbejde med andre virksomheder.

Teknologi gør os sårbare

Topchefernes sambakor om vækstpotentiale og nye markeder bliver brudt undervejs af professor Sherry Turkle fra det amerikanske universitet MIT. Hun forsker i, hvordan teknologi påvirker vores liv, og med en veloplagt solo sætter hun fokus på, at al den nye teknologi også har en bagside.

»I dag skriver vi hellere en besked end at tale sammen, fordi det tillader os at holde kontrollen, og al den nye teknologi skaber illusionen om, at vi aldrig er alene. På den måde tilbyder mobilteknologien mange muligheder, men den efterlader os samtidig meget sårbare,« siger Sherry Turkle.

Til de tilhørende topchefers glæde åbner udfordringen dog samtidig for et nyt marked. Professoren spår nemlig, at vi i fremtiden vil se mere teknologi, som kombinerer det virtuelle med »den virkelige virkelighed«.