Tivoli vil forøge den vejruafhængige del af forretningen

I årets første ni måneder har 9 pct. færre gæster lagt vejen forbi Tivoli end året før, og det skyldes ifølge Andreas Morthorst, finansdirektør i Tivoli, en regnfuld sommersæson.

Finansdirektøren siger dog til Ritzau Finans, at Tivoli arbejder på at blive mere vejruafhængige i fremtiden.

- Tivoli Hjørnet giver os en forretning, som er mindre vejrafhængig, fordi folk kan komme ind fra gaden og handle i vores Food Hall eller restauranterne. Herudover øger vi kapaciteten på vores hotel, Nimb.

- Vi forøger derved den del af vores forretning, som er vejruafhængig. Så det er helt klart, at vi næste år står styrket, i forhold til at være mere uafhængige af vejret, siger Andreas Morthorst.

Gæstetallet er i perioden faldet til 2.761.000 fra 3.040.000 året før.

Ifølge finansdirektøren vil en del af forretningen dog til dels vil være vejrafhængig, da Tivoli er en udendørs forlystelsespark.

- Hvis man kigger på Himmelskibet, kan den ikke benyttes, hvis det blæser rigtig meget, så der vil altid været noget, som er vejrafhængigt, men vi kigger på, hvad vi kan gøre, siger Andreas Morthorst.

Tivoli, der mandag aften aflagde regnskab for årets første tre kvartaler, har i perioden haft en omsætning på 841,7 mio. kr., hvilket er et fald på 2 pct. i forhold til samme periode året før.

Resultatet efter skat faldt i perioden 7 pct. til 24,2 mio. kr. fra 26,1 mio. kr. i perioden sidste år, men Andreas Morthorts er tilfreds med, at Tivoli er blevet mindre vejrafhængige.

- Kigger man samlet på de første tre kvartaler, er vi 2 pct. bagud på omsætningen, og med vejret in mente så vurderer vi, at resultatet viser, at vi er lykkedes med vores strategi om at blive mindre vejrafhængige.

- For det første har turismen hjulpet os i tredje kvartal, fordi de mange turister er mere vejruafhængige. Mange kommer til København for et par dage, og de skal opleve Tivoli, derfor kommer de uanset hvad.

- For det andet har vi en række aktiviteter som vores forestillinger i salene, hvor folk også kommer uanset hvad, samt vores hotel og restauranter, hvor vi også har en mindre vejruafhængig forretning. De skal i fokus, og det synes vi i høj grad, vi er lykkedes med, siger Andreas Morthorst.

Tivoli-aktien handles tirsdag uændret i 554 kr., efter at den mandag steg med 1,5 pct.

/ritzau/FINANS