Tivoli tjener godt på »Det muntre hjørne«

Årets nye forlystelsesområde i Tivoli glæder ikke kun parkens gæster, men trækker også smilet frem hos Tivolis administrerende direktør Lars Liebst.

Foto: Michael Bothager. Tivoli fejrede 170 års jubilæum med et forbedret resultat på bundlinjen.
Læs mere
Fold sammen

Han vurderer, at hjørnet er anledningen til, at Tivoli kan notere stigende omsætning trods nedgang i besøgstallet i årets andet kvartal.

- Vi har fået flere turistbesøgende, og så er der flere, der er begyndt at bruge vores forlystelser. Det skyldes højst sandsynligt det nye område, vi har fået anlagt her i parken i 2013. Vi har fået 1200 ekstra kvadratmeter med nye forlystelser, og sådan noget slår igennem, forklarer han i et interview med Ritzau Finans.

Torsdagens regnskab fra Tivoli, der faldt på parkens 170-års fødselsdag, viser en omsætningsfremgang på knap 9 mio. kr. sammenlignet med første halvår i 2012. Gæstetallet faldt derimod til 1.191.000 personer, hvor det sidste år lå på 1.230.000 personer.

Lars Liebst finder det tilfredsstillende med den øgede omsætning på trods af de færre besøgende.

- Mange har været nervøse for, om krisen ville fortsætte, og at der ikke ville blive brugt penge. Herinde hos os kan vi altså se, at der bliver brugt penge. Faktisk er der en lille stigning i omsætning per gæst, og det er vi tilfredse med, siger Lars Liebst.

Udover forlystelserne i parkens nyanlagte område noterer Lars Liebst sig også, at det er gået godt for Tivolis andre aktiviteter, der tæller tivolicasino.dk og Hotel Nimb. Oven i det har et bedre sommervejr sammenlignet med sidste år spillet til parkens fordel.

Efter et besøgstal i 2012 på i alt 4.033.000 gæster opjusterede Tivoli dengang forventningen til helårsresultatet, så det gik fra 30 mio. kr. til 40 mio. kr. Den forventning har Tivoli fastholdt, og parkens topchef er fortrøstningsfuld i forhold til, at et helårsresultat i 2013 på 30-40 mio. kr. lader sig gøre.

- Dels har vi et pænt besøgstal set i sammenhæng med, hvor vi ligger henne. Fire millioner besøgende på årsbasis er forholdsvis mange i forhold til København. Derudover har vi også fået nogle indtægtsgivende virksomheder, der er uafhængige af vejret, forklarer Lars Liebst og nævner Tivolis koncertsale og hotel som eksempler.

Med lanceringen af et webbaseret casino og løbende afvikling af musikarrangementer som Fredagsrock kan der måske sættes spørgsmålstegn ved, hvorvidt Tivoli stadig er en forlystelsespark, som normalt kendetegnes ved at have fokus på karruseller og rutsjebaner.

- Vi har mange gange sagt, at Tivoli muligvis er en have med forlystelser. Man kan udvide det til at sige, at det er en have med forlystelser og musik og restauranter. Indbegrebet af Tivoli er nok mangfoldighed, og det skal vi holde fast i, siger Lars Liebst og fortsætter:

- Det er vigtigt for en virksomhed som vores at sige, at du ikke skal glemme dit eget DNA. Men du bliver nødt til at udvikle DNA'et, sådan at det også er aktuelt for de mennesker, der lever i dag. Gør du ikke det, så bliver det et frilandsmuseum, og det er der overhovedet ingen, der har interesse i, pointerer han.