Tivoli præsenterer sit bedste regnskab nogensinde

Tivoli fortsætter fremad og præsterer fremgang i både omsætning og indtjening.

Arkivfoto: Hovedindgangen til Tivoli. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Tivolis direktion med Lars Liebst i spidsen præsenterede i dag et rekordregnskab.

Det er gode tider i forlystelsesparken, der forsøger at bredde forretningen ud på mere end andet end forlystelser. Flere åbningsdage, helårsaktiviteter og nye forretningsområder som kasino, restauranter og retailhandel styrker forretningen.

Resultatet før skat endte på 64.1 millioner kroner i 2015. Det er en stigning på 14 procent i forhold til året før.

Samtidig forsætter stigningen i omsætningen, der nærmer sig en milliard kroner. Således omsatte Tivoli sidste år for 955.2 millioner kroner eksklusiv forpagtere og lejere. Det er en fremgang på 11 procent i forhold til 2014, hvor omsætningen var på 861.9 millioner kroner.

Også besøgstallet på 4.7 millioner gæster er historisk højt.

»Vi havde ikke bare mange gæster i 2015,« siger administrerende direktør Lars Liebst, »vi havde også meget tilfredse gæster, der gerne ville bruge deres tid og penge i Tivoli.«

Tivoli forventer en omsætning på niveau med 2015 næste år og et overskud før skat i niveauet 60 til 70 millioner kroner.

Der er noget om snakken, der er sjovest i Tivoli

Regnskabet lægger sig fint i tråd med flere års succes fra direktør Lars Liebst. Direktøren har blandt andet udvidet åbningstiderne i sine år som direktør, og samtidig er omsætning og indtjening er fuldt med.

Tivoli havde med 4,7 millioner gæster i 2015 en million flere gæster end i 2010.

»Først og fremmest har Tivoli udvidet åbningstiderne og dermed øget deres tilgængelighed, og det er i mine øjne en meget vigtig ting,« siger Troels Troelsen, der er lektor på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School.

»Samtidig har Tivoli segmenteret virksomheden dygtigt, så de i dag kan tiltrække flere forskellige grupper af publikum. I dag rammer man både familiesegmentet, koncertsegmentet, og dem, der kan lide vilde forlystelser,« forklarer  Troels Troelsen, der giver direktør Lars Liebst roser med på vejen.

»Han har formået stille og roligt og med en klar strategi at forbedre et i forvejen godt Tivoli. Han har været i stand til at holde den kortsigtede optimering væk, så kunderne ikke bliver skræmt væk af priserne.«

Troels Troelsen forklarer desuden, at danske familier bruger flere penge på oplevelser i øjeblikket, og den tendens lukrerer Tivoli på.