Tivoli kan ikke sikre den vigtige turisme på egen hånd

Tivoli slog sidste år besøgsrekord, og hvis antallet af gæster i forlystelsesparken skal stige, så kræver det også at, at endnu flere udenlandske besøgende slår vejen forbi haven i centrum af København.

Foto: Liselotte Sabroe. Tivoli's administrerende direktør Lars Liebst fortæller om den nye sæson. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Det fortæller administrerende direktør Lars Liebst, der dog ikke mener, at forlystelsesparken kan tiltrække turisterne udelukkende på egen hånd. Han efterlyser derfor politiske initiativer til at forbedre den generelle turisme i Danmark, der ikke tiltrækker turister i samme grad som andre lande i Europa.

»Turismen er vigtig. Det er et af de steder, hvor vi godt kan få vækst. Man kan ikke understrege vigtigheden af turismen nok. Både for Tivoli, København og Danmark. Danmark sakker bagud på den front i forhold til Europa, og det kan jeg ikke gøre noget ved, men det kan man politisk ved at se på rammevilkårene. Det er ikke et "Tivoli-problem", men et "politiker-problem"«, siger han til Ritzau Finans.

I DIALOG MED POLITIKERNE

Direktøren for forlystelsesparken fortæller, at han løbende er i dialog med politikerne. Han oplever, at der er en åbenhed og villighed til at kigge på udfordringen med turismen.

»Jeg kan da have en bekymring, når jeg kan se ud fra tallene, at Danmark taber markedsandele på den front. Det er klart, at jeg skal italesætte det overfor politikerne. Vi er i dialog, og jeg synes, at der er en åbenhed overfor at kigge på det i fællesskab. Rom blev ikke bygget på en dag, men det her er et område, der skal kigges mere på«, siger Lars Liebst.

Han mener, at politikerne bør kigger på rammevilkårene og forlystelsesparkernes afgifter. Han mener dog også, at den 173 år gamle forlystelsespark selv kan gøre noget for at tiltrække så mange af de turister, der besøger Danmark, som muligt. Her har også de små ting en stor betydning, fortæller direktøren.

»Vi kan jo være langt mere tilgængelige og have et kvalitetsprodukt hvad enten det gælder lys, mad eller forlystelser. Det er eksempelvis de små historier, vi kan fortælle om, at vi producerer vores egen honning og nu vores eget økologiske brød hos Nimb, både danskere og turister gerne vil have. Turister vil også gerne betale lidt mere for det, for det er ikke helt billigt«, siger han.

I alt udgør turister en fjerdedel af Tivolis gæster, og i 2015 oplevede parken en vækst i antallet af turister til halloween og jul. Sidste år havde Tivoli i alt 4.733.000 besøgende, og direktøren forventer et besøgstal på samme niveau i år. Den nye sæson for 2016 skydes i gang onsdag den 6. april.