Tingenes tilstand 2009/10

På tærsklen til et nyt årti får du her tidens vigtigste IT-trends.

Apples Steve Jobs er netop blevet kåret til »årtiets leder« af Fortune Magazine. Ikke mindst fordi han og Apple har forstået vigtigheden af menneskelig interaktion og kompetente brugerflader. Fold sammen
Læs mere
Foto: Robert Galbraith/Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Du får her mit bud på de vigtigste trends anno 2009/2010, bygget på de bedste af de mange top-ti lister, der allerede oversvømmer cyberspace. Samt naturligvis iført de mest kompetente af mine egne betragtninger.

Mere mobilt


Ifølge IDC vil det mobile Internet i løbet af 2010 have lige så mange brugere som den mere jordbundne kollega, omkring en milliard af slagsen. Dette er kun en af mange indikationer på, at den mobile platform rykker i centrum. Med mobilt bredbånd, snart i form af nye 4G-netværk, er man altid online, og nye softwaremodeller som cloud computing og virtualisering tilskynder brug af forskellige platforme, herunder den mobile. Spørgsmålet er så, om hardwaresiden kan følge med – det er helt fint, man kan køre et ERP-program på sin smartphone, men i praksis er de fysiske begrænsninger for overvældende. Formfaktoren vil i også fremtiden være en hindring, men 2010 kommer dog til at byde på en ny og spændende mobil-kategori. En flad anordning i A4-A5 størrelse med trykfølsom skærm. Mest hype er der selvfølgelig om Apples kommende vidunder, indtil videre kaldet iPad, en fladtrykt iPod Touch.

Open source


Det startede som et anarkistisk nørd-projekt, men nu om dage er open source software (OSS) den foretrukne løsning på en lang række områder. Højborgen er fortsat serverrummene, men OSS er også at finde i nye, fremadbrusende teknologier som virtualisering og er endda også nået helt ud til den almindelige bruger i form af f.eks. Android, Googles mobile styresystem.

Men OSS har ikke sejret som forretningsmodel, blot som udviklingsmetodik. De fleste OS-produkter er i dag ejet eller supporteret af it-giganter som Oracle eller IBM, og den en gang så smukke ideologi bag OSS synes forduftet.

Collaboration er cool


Sociale netværk har været den mest toneangivende trend i 2009. Fænomener som Facebook og Twitter har taget verden med storm og er på rekordtid blevet toneangivende medier i deres egen ret. Men udviklingen stopper ikke her, erhvervslivet har overraskende hurtigt og massivt taget trenden til sig, og i øjeblikket udvikler man på livet løs for at levere løsninger inden »Social Collaboration Platforms«, som jeg tror, bliver et af de store temaer i 2010. Giganter som Microsoft og IBM arbejder hårdt på sagen, mens Google allerede har været ude og lufte »Wave«, det hidtil mest konkrete bud på fremtidens samarbejde online.

Green tech


Det er ikke fordi, der ikke bliver talt om grøn it i disse tider, men ikke desto mindre tror jeg, at storhedstiden for teknologi som løsning på klodens klimaproblemer stadig ligger forude. Indtil videre har grøn it hovedsageligt handlet om, hvordan man kunne feje for egen dør, det vil sige skære ned på de maskinernes massive energiforbrug. Men de store landvindinger kommer, når it skaber nye arbejdsformer, der skåner miljøet, lige som man i mange år har skabt større produktivitet i virksomhederne. Silicon Valley har for længst set mulighederne, og »green tech« er i dag det mest attraktive investeringsobjekt for de mange milliarder dollar af venture kapital, som cirkulerer i it-verdenens magtcenter.

Gratis IT


Der var noget ironisk over timingen, da den globale musikindustri forleden lancerede Vevo, en opgraderet version af YouTube. Her kan brugerne nyde musik og levende billeder i høj kvalitet og gratis. Vevo er udelukkende reklamefinansieret og dermed musikindustriens ultimative knæfald over for gratis-bevægelsen. Samtidig lancerer mediebranchen med stormogulen Rupert Murdoch i spidsen betalingsmodeller for nyheder. Halsløs gerning efter mine begreber. Hvis man ikke kan tage penge for et stykke musik, som er et unikt produkt, hvordan kan man så forvente at få penge for nyheder, som alt andet lige er en langt mere generisk vare?

Mennesker gør forskellen


I al denne begejstring over teknologiens fremskridt må man ikke glemme den allervigtigste faktor, den menneskelige. Bedst illusteret i form af Apple og Steve Jobs, som må siges at have haft et godt årti. Steve, som han kaldes af i det millionstærke Apple-community, har forstået at tænke i mennesker frem for teknologi. Nærmere bestemt brugerflader, hvor man gør sofistikeret teknologi vedkommende og håndterbart for den menige bruger. Det er mere end noget andet årsagen til Apples øredøvende succes i det nye århundrede og således en konstant lære for de mere teknologifikserede konkurrenter.