Til kamp modfejlslagne ejerskifter

En trussel mod danske arbejdspladser lurer forude, da seks ud af ti af landets mindre virksomheder skal ejerskiftes inden for ti år. 34 organisationer gør nu en fælles indsats for at sikre, at de ikke slår fejl.

Læs mere
Fold sammen

Underskoven af danske virksomheder, hvor ejeren befinder sig i sit livs efterår, skal i disse år til at gøre sig overvejelser om, hvem der skal drive forretningen i fremtiden.

Ifølge Erhvervsstyrelsen skal 62 pct. af de mindre virksomheder ejerskiftes inden for de næste ti år. Ud af dem mangler 40 pct. en strategi for, hvordan ejerskiftet skal føres ud i livet.

»Hovedudfordringen er, at folk kommer for sent i gang. Det giver nogle uheldig afledte konsekvenser«, siger Anders Hoffmann, der er vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

Konsekvenserne ved et forhastet salg er lavere pris, manglende investeringer og i yderste konsekvens kan det resultere i lukning og dermed forsvinder arbejdspladser i Danmark.

Udfordringen er ikke ny, men krisen har gjort puklen endnu større. Så sent som sidste år anslog Dansk Erhverv, at 7.000 virksomheder om året de næste ti år skal finde nye ejere. Der er tale om både ejerskifte og generationsskifte i de familieejede og enkeltmandsvirksomheder, der står for cirka 235.000 arbejdspladser i Danmark.

»Krisen har fastfrosset købermarkedet. Det er blevet endnu sværere med ejerskifte og at finde den rigtige partner. Det skal man bruge nogle år på. Det er ikke simpelt at etablere det her salg,« siger Anders Hoffmann.

Derfor går 34 organisationer sammen om at få orienteret og presset på, for at virksomhedsejerne tager udfordringen alvorligt.

Der skal handles

Partnerskabet »EjerskifteDanmark« skal gennem det næste halvandet år understøtte både sælgere og købere af virksomheder. De skal opsøge og vejlede virksomhederne og de skal gennemføre en række lokale aktiviteter i samarbejde med lokale erhvervsfremmeaktører og private rådgivere.

»Vi er nået til et punkt, hvor vi har rigtig meget viden nu skal vi handle. Men det er jo ikke kun os, der kan løfte den opgave. Virksomheder lytter til forskellige folk og kanaler. Så vi skal have flere til at sige det højt og anbefale værktøjer, der kan få dem igennem det her, forklarer Anders Hoffmann, efter Erhvervsstyrelsen har udarbejdet flere rapporter og analyser de seneste år.

Erhvervsstyrelsen har allieret sig med en blanding af erhvervsorganisationer, som DI, Dansk Erhverv, Håndværksrådet, Dansk Byggeri samt væksthusene over hele landet, Dansk Erhvervsfremme og Finansrådet.

En større kampagne, der skal skabe opmærksomhed blandt rådgivere, sælgere og potentielle købere, bliver skudt af i denne uge i landsdækkende medier og fagblade. De involverede partnere vil hver især informere deres medlemmer og målgrupper.

Stadig et tabu

DI ruller deres del af kampagnen ud i næste uge i eget medlemsblad, nyhedsbreve og annoncer. Derudover vil der hen over foråret blive arrangeret en række møder sammen med regionalafdelingerne, hvor virksomheder skal oplyses om muligheder og udfordringer.

»Det er stadig lidt et tabu for mange virksomhedsejere. De vil ikke rigtig tale om det, selvom de godt ved, at de nok skal noget andet på et tidspunkt,« fortæller Sidsel Dyrholm Holst, der er chef for mmv og entrepreneurship hos DI.

Indsatsen handler også om at få rustet de rådgivere, som typisk har tæt kontakt med de mindre og mellemstore virksomheder til at vejlede strategisk om ejerskifte, pointerer hun. En sidste målgruppe, som hun ønsker at nå ud til, er entreprenante personer, der går og overvejer at etablere egen virksomhed.

»I Danmark mangler vi flere iværksættere. En af vores opgaver bliver at synliggøre potentialet i, at nye iværksættere kommer ind og starter i en etableret virksomhed med nye ideer. Det giver nyt blod i gamle virksomheder,« siger hun.