Tiger Woods' utroskab koster sponsorer op til 62 milliarder kr.

Golfstjernen Tiger Woods' utroskab med en række kvinder er formentlig historiens dyreste sidespring. To økonomiprofessorer skønner, at skandalen har kostet sponsorerne op til 12 milliarder dollar i kursfald.

I en videnskabelig artikel fastslår økonomiprofessorerne Christopher Knittel og Victor Stango, at golfstjernens sponsorer har mistet mellem 5 og 12 milliarder dollar, eller 25,9 til 62 milliarder kr., på grund af skandalerne om Tiger Woods' mange sidespring.

Økonomiprofessorerne har undersøgt kursudviklingen hos golfstjernens vigtigste sponsorer, siden 27. november, hvor en bilulykke blev startskuddet til afsløringen af golfstjernens utroskab.

Ved at sammenligne kursudviklingen for sponsorer som konsulentfirmaet Accenture, teleselskabet AT&T, sportsfirmaet Nike, øjenkirurgifirmaet TLC Laser Eye Centers, Gillette-ejeren Proctor & Gamble, Gatorade-ejeren Pepsico og Electronic Arts, der producerer computerspillet Tiger Woods PGA Golf Tour, er økonomiprofessorerne kommet frem til, at sponsorernes aktiekurs er faldet mere, end hvad der kan forklares ved almindelige markedsbevægelser, siden skandalen begyndte at rulle.

Det skønnes, at Tiger Woods har modtaget omkring 100 mio. dollar om året for sine talrige sponsorater.

"Vores analyse viser klart, at selv om der kan være entydige fordele ved at have så stor en stjerne som Tiger Woods som talsmand, så er der også en væsentlig risiko," siger Victor Stango i en udtalelse i forbindelse med offentliggørelsen af artiklen.