Tiffany hæver priserne for at redde image

Teenagere - må de forbindes med de eksklusive smykker fra Tiffanys? Nej. Og derfor hæver Tiffanys nu priserne på smykker for at undgå de unge. Spørgsmålet er, om det er en god forretning.

Sidst i 90erne var Tiffanys & Co's sølvarmbånd et must-have. Teenagere stormede butikker for at købe de glamourøse armbånd. Salget steg kraftigt i vejret, og investorerne var begejstrede.

Tiffanys ledelse var derimod bekymret. Den vidste, at armbåndene var blevet en dille, og at det kunne skræmme Tiffanys ældre, mere velhavende og mere konservative kunder væk.

Og endnu værre: Det kunne skade Tiffanys image som luksusmærke for evigt, skriver The Wall Street Journal.

"Det store antal af sølv-kunder repræsenterede en fundamental trussel - ikke bare for forretningen, men for selve kernen i vores brand," siger Tiffanys adm. direktør Michael Kowalski.

Med megen dramatik valgte Tiffanys derfor at hæve priserne på den hurtigvoksende og meget profitable forretning på de mindre dyre sølvsmykker.

Samtidig introducerede Tiffanys dyre smykkekollektioner, renoverede deres butikker og fremhævede ringe i den dyre ende -2,5 mio. dollar-ringe! Våbnene mod teenagerne blev taget i brug.

I dag svæver spørgsmålet om, hvorvidt Tiffanys risikable plan lykkedes. Selvom de dyre smykker har taget pladsen som den mest hurtigvoksende forretning, har aktieprisen og virksomhedens profit stadig til gode at nå højderne fra de sidste års salgsboom.

Tiffanys har i denne måned rapporteret om en stigning i salget i USA på otte procent, men stigningen uden for USA er på syv procent.