Tidsrøvere dur ikke

Hvis man vil engagere moderne mennesker, må man ikke spilde deres tid. »Relevans« er nøgleordet, mener Jakob Kahlen, partner og kreativ direktør i reklamebureauet Hello Monday.

Bang & Olufsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Det meste af det arbejde, reklamebureauet Hello Monday præsterer, handler om »content«. Enten ved helt regulært at skabe indhold for kundernes målgrupper, eller ved at skabe de rigtige rammer for kundernes indhold over for deres målgrupper.

»Begge dele kræver dyb respekt for, at vi stjæler brugernes tid, og at vi derfor har pligt til at give dem noget tilbage, som er relevant, brugbart, interessant, engagerende og veleksekveret,« siger Jakob Kahlen, partner og kreativ direktør hos bureauet.

Er det ikke den værste gang varme luft?

»Nej, er du tidsrøver, dur det ikke. Er du relevant og engagerende, har du en chance. Vi mener f.eks., at de fleste brands kan gøre sig attraktive ved et øjeblik at glemme, at deres hovedformål er at proppe produkter ned i halsen på forbrugerne, og i stedet betragte forbrugerne som ligesindede – som venner, man deler interesse med.

Vi taler om begrebet ROL – Return On Love. Til forskel fra Return On Investment fokuserer vi på at lave projekter, som kundernes kunder elsker. Noget, de kan se sig selv i, få gåsehud over, smile af, lære af, deltage i, og noget, som de frem for alt har lyst til at dele med andre.

Det går ud på at forbinde hjertet i brandet til hjertet hos kunderne. Det er ikke nødvendigvis alle brands, der kan eller vil kommunikere på den måde, men vi har valgt at samle på dem, der kan og vil,« uddyber Jakob Kahlen.

Hver historie tilpasses mediet

B&O PLAY er et godt eksempel. Ud over at være søsterbrand til Bang & Olufsen henvender brandet sig især til aktive og moderne forbrugere, som navigerer hjemmevant på tværs af digitale platforme. Det er bl.a baggrunden for, at brandets website i dag fungerer som et samlingspunkt for alle aktiviteter og indeholder det, som Jakob Kahlen beskriver som en »pulje af historier« til hvert produkt.

Hver historie eksekveres herefter i den form, som passer til de forskellige medier. Nogle indgår måske som en del af noget digitalt pressemateriale til bloggere, og andre i eksempelvis brochurer eller in-store materiale, som har en kreativ krog i indholdet.