Tidligere tilknappede Mærsk vinder prestigepris for åbenhed

A.P. Møller-Mærsk er netop blevet belønnet for selskabets evne til at være åben.

Foto: WU HONG. Hvad der engang var utænkeligt er sket for A.P. Møller-Mærsk. Virksomheden er blevet belønnet for at være åbne.
Læs mere
Fold sammen


A.P. Møller-Mærsk har for første gang vundet den prestigefyldte pris for god information, som Finansforeningen uddeler årligt. Det sker efter den store olie- og shippingkoncern i årevis er blevet beskyldt for at være tilknappet med informationer om virksomheden.

Men især siden Nils Smedegaard Andersen blev øverste chef for virksomheden er meget forandret, mener Finansforeningen.

»A.P. Møller-Mærsk har bevæget sig temmelig meget siden Niels Smedegaard blev adm. direktør i 2007. Vi mener , at A.P. Møller-Mærsk i dag er kommet op på et niveau hvor selskabet ligger flot i forhold til selskaber som Novo Nordisk og Carlsberg, «siger Niels Granholm-Leth, aktieanalysechef i Carnegie Investment Bank og samtidig formand for regnskabsudvalget i Finansforeningen, som i år tildeler A.P. Møller-Mærsk prisen.

Han peger på, at regnskaber fra A.P. Møller-Mærsk i dag er letlæseligt og afbalancere væsentlighed og detaljeringsgraden godt. Samtidig har virksomheden de senere år offentliggjort en række nye nøgletal, hvor især selskabet fokus på afkastet af den investerede kapital får ros af foreningen.
A.P. Møller-Mærsk indførte fra 2012 også årlige kapitalmarkedsdage, som blandt andet har givet investorerne ny information om selskabets langsigtede målsætninger."Kapitalmarkedsdagene været meget velbesøgte og flere investorerne har givet udtryk for at de har været meget givtige," siger Niels Granholm-Leth.
Men selvom meget er forbedret i forhold til tidligere, så er der fortsat områder, som finansanalytikerforeningen gerne så forbedre.

"Udvalgte noterede sig, at man godt kunne tænke sig en klarere kapitalstrukturpolitik, så man i højere grad kan vurdere hvor meget der er tilovers til udbytter og aktietilbagekøb. Vi ser gerne øget transparens om oliereserver og fremtidig investeringsbehov i oliedelen. Og sidst kunne vi tænke os at ledelsesaflønningen bliver brudt ned på de enkelte direktionsmedlemmer," siger Niels Granholm-Leth.
Hos A.P. Møller-Mærsk glæder Henrik Lund,  chef for investor relations-afdelingen, sig over prisen. Han siger, at det har været en længere proces, som flere har andel i.

"Det er et solidt teamwork, hvor vi helt fra bestyrelsen med de overordnede linjer og ned til os frontsoldater hargennemført en modernisering over en årrække," siger Henrik Lund.Han siger, at de store kapitalmarkedsdage var det første alvorlige skridt mod mere åbenhed. Den først blev afholdt i efteråret 2012.
"Jeg tror de største skridt kom med vores kapitalmarkedsdag i 2012, hvor ledelsen gav betydelig ny information, blandt andet gruppens langsigtede ambitioner og vores oliereserver. Nu er de store overordnede forbedringer gennemført, selvom man selvfølgelig altid kigger efter hvordan man kan forbedre sig," siger Henrik Lund.Han forklarer, at A.P. Møller-Mærsk forsøger at udvælge den information, som analytikere og investorer finder mest relevant.

"Vi spørger investorerne, hvilken information de skal bruge til deres beslutninger. Vi vurderer, hvad der er "need to know" og hvad der er "nice to know", når nye oplysninger gives", siger Henrik Lund.

Prisen er blevet uddelt siden 1983, hvor Sophus Berendsen vandt prisen Sidste år var det Novo Nordisk som vandt prisen og det er også medicinalkoncernen som med syv anerkendelser er den virksomhed, som har vundet prisen flest gange.
Udover Niels Leth tæller udvalget Thomas Steen Hansen fra Danske Markets,  Christian Hede fra Nordea Markets,  Michael West Hybholt fra SmallCap Danmark, Dan Togo Jensen fra Handelsbanken Capital Markets, Christian Sanderhage fra Deloitte, Claus Wiinblad fra ATP og  Michael Steen-Knudsen fra Impact Communications.