Tidligere Netflix-ansatte stævnet for omfattende insiderhandel

De tjente angiveligt mere end 19 millioner kroner på at handle på insiderviden om antallet af nye Netflix-abonnenter, men nu er de stævnet.

Tre tidligere Netflix-ansatte er anklaget for insiderhandel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tre tidligere ansatte i streamingtjenesten Netflix og to bekendte af dem er blevet stævnet af de amerikanske myndigheder for omfattende insiderhandel, der har givet dem et afkast på cirka 19 millioner kroner.

Det er sket ved, at de har udnyttet fortrolig viden om væksten i antallet af Netflix-abonnementer, skriver Bloomberg.

Sung Mo »Jay« Jun var ansat i Netflix mellem 2016 og 2017, og her videregav han flere gange informationerne til sin bror Joon Mo Jun og hans tætte ven Junwoo Chon. De brugte oplysninger til at handle forud for flere indtjeningsrapporter fra Netflix, lyder anklagen.

Efter Sung Mo Jun forlod Netflix i 2017 modtog han de samme oplysninger fra en anden ansat i Netflix, Ayden Lee.

»Vi mener, at en Netflix-ansat og hans tætte forbindelser deltog i længerevarende svindel, hvor de tjente på værdifulde, men ulovligt anvendt informationer fra selskabet,« siger Erin E. Schneider fra de amerikanske børsmyndigheders (SEC) afdeling i San Francisco.

De anklagede brugte angiveligt krypterede beskeder, hvor de diskuterede oplysningerne. I juli 2019 var det endnu en af Jun tidligere kollegaer, der tippede gruppen om væksten i abonnementstallet. I alt nåede de angiveligt at handle forud for 13 af Netflix' kvartalsmeddelelser.

Antallet af abonnenter hos Netflix er et af de centrale tal, når streamingtjenesten kommer med regnskaber. Særlig under coronakrisen havde Netflix massiv fremgang i tallet.

I 2020 oplevede Netflix den største tilgang af abonnenter, siden tjenesten startede, da der kom 37 millioner nye kunder i løbet af sidste år. Samlet har tjenesten 209 millioner betalende medlemmer.

Bloomberg har forsøgt at få en kommentar fra de anklagede. Sung Mo Jun og Ayden Lees advokater har ikke svaret, mens advokater for Joon Mo Jun og Junwoo Chon i et skriftlig svar skriver, at deres klienter har taget ansvar for deres handlinger og ser frem til at komme videre.