Tidligere Mærsk-ledere bliver iværksættere

To tidligere Mærsk-ledere står bag hjemmesiden Transporteca, hvor man kan bestille fragt og sammenligne priser fra speditører. Nu har de købt konkurrenten Freightlane.

Morten Lærkholm (til venstre) og Thorsten Boeck vil gøre det nemmere for både små virksomheder og speditører at lave aftaler om fragt. Foto: Simon Skipper Fold sammen
Læs mere

Din nyetablerede virksomhed har bestilt en sending covers til tablets i Kina, og din leverandør tilbyder at stå for fragten til en pris på 2.100 kroner.

Du siger ja til den gode pris, men efter at varerne er ankommet til Danmark, skal den danske fragtmand have 7.800 kroner for at bringe dem ud, og det havde du ikke regnet med.

Det eksempel bruger Transportecas stifter og administrerende direktør, Morten Lærkholm, til at forklare, hvordan den internationale fragtjungle kan være uoverskuelig, og priserne alt andet end gennemsigtige for de virksomheder, der ikke har logistikfolk ansat.

Det har de to mænd bag Transporteca sat sig for at lave en forretning ud af. De har begge haft lederroller inden for logistik hos Mærsk, og det var der, Morten Lærkholm fik ideen.

»Jeg sad i 2010 som operationschef for Mærsk i Sydasien og så problemet med de mindre kunder dagligt. I mange andre brancher kan man let sammenligne priser fra mange leverandører og få en fuld pris. Vi bruger samme koncept, så man udfylder fragtens vægt og afhentings- og leveringssted på vores hjemmeside, og så får man fragtpriser fra forskellige speditører og kan bestille med det samme,« siger Morten Lærkholm og tilføjer: »Vi har prisgaranti, så der ikke kommer uforudsete ekstraudgifter på fragten.«

Morten Lærkholm og hans partner, Thorsten Boeck, har tilsammen arbejdet 21 år hos Mærsk. De har haft stor gavn af erfaringerne derfra, selv om det var en stor omvæltning at gå fra fast job til iværksætter.

»Det er rigtigt spændende at komme fra en stor virksomhed til en iværksætterverden. Man har en hel masse erfaringer fra det store selskab, men alligevel finder man ud af, hvor meget man skal lære. Det er en fantastisk rejse at skulle igennem,« siger Morten Lærkholm og fortæller, at de har brugt deres netværk blandt speditørerne, som de tog fat i som det første:

»Der var risiko for, at speditørerne ville se det som en prissammenligning, der presser priserne, men langt de fleste ser det omvendt. Speditørerne vil gerne servicere de små kunder, hvis de ikke skal bruge for mange ressourcer på det. De små kunder har brug for mere vejledning, og det kan de få af os. Nu samarbejder vi med 14 speditører, som betaler os noget af det, de tjener på at få en kunde gennem os,« siger Morten Lærkholm.

Transporteca blev lanceret i januar i år, og indtil videre er det søfragt fra Asien, man kan bestille på hjemmesiden.

Ifølge Morten Lærkholm stiger antallet af søgninger kraftigt, og lige nu har de 1.000 efterspørgsler hver måned.

Morten Lærkholm og Thorsten Boeck puttede selv en million kroner i Transporteca i starten, og i maj modtog de investeringer fra private investorer. Nu har de købt konkurrenten Freightlane.

Freightlane har været på markedet i længere tid, og modellen er lidt anderledes end Transportecas. Her får man ikke en pris med det samme, men modtager i løbet af nogle dage tre forskellige tilbud.

Transporteca vil bruge Freightlanes forretningsmodel på de markeder, hvor de ikke selv er endnu. Hvis en kunde ønsker fragt fra Chile til Aarhus, kan kunden ikke få en pris med det samme, men modtager tre tilbud inden for 24 timer. Freightlane har også aftaler med andre speditører og en kundegruppe, som Transporteca overtager.

»Når vi kombinerer de to løsninger, kan kunden få priser på fragt fra hele verden – enten med det samme eller i løbet af 24 timer. Vi kan holde øje med, hvor kunderne ønsker fragt fra, og så kan vi i fremtiden give automatiske priser på de populære fragtlande på samme måde, som vi har gjort med søfragt fra Asien nu,« siger Morten Lærkholm.

Der er desuden gode muligheder for at ekspandere til andre lande og tilbyde andre former for fragt, fortæller Morten Lærkholm:

»Denne her »fragtfælde« for små virksomheder er global, og det danske marked er ikke det største. Derfor ligger en relativt hurtig ekspansion til resten af Skandinavien og det nordlige Europa klart for, og derefter er Nordamerika vores mål«.