Tidligere chefingeniør for Volkswagen anholdt i bilskandale

Den tidligere chef for motorudviklingen i Volkswagen, Wolfgang Hatz, er anholdt i forbindelse med efterforskningen af den tyske bilproducents snyd med partikelfiltrene i dieselbiler.

Volkswagen Gorup ejer blandt andet VW, Audi, Porsche, Bentley og Bugatti. Her ses Audis hovedkvarter i Ingolstadt i Tyskland. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUKAS BARTH

Efterforskningen af Volkwagens AGs snyd med software, som styrer udledningen af miljøskadelige stoffer i deres dieselbiler, har taget endnu en drejning.

Onsdag anholdte tysk politi maskiningeniøren Wolfgang Hatz, som var chef for udviklingen af bilmotorerne hos Audi, der er ejet af Volkswagen Group, på det tidspunkt, hvor den ulovlige software med stor sandsynlighed blev installeret i en række dieselmotorer.

Den tyske maskiningeniør blev torsdag stillet for en dommer og er nu varetægtsfængslet. Det oplyser kilder tæt på forløbet til Washington Post.

Tysk politi vil ikke identificere Wolfgang Hatz, men bekræfter over for det amerikanske medie, at en person blev arresteret onsdag i forbindelse med en undersøgelse af Audis rolle i emissionsskandalen.

Det er den mest højtstående medarbejder, der indtil videre er blevet arresteret i emissionsskandalen, hvor den tyske bilmastodont Volkswagen blev taget i at installere software i flere millioner biler, som kunne opfange, hvornår bilen blev testet og kunstigt sænke udledningen af skadelige stoffer, når det skete.

Sagen begyndte i 2015, da de amerikanske miljømyndigheder opdagede, at Volkswagen havde installeret snydemekanismen i deres biler. I USA er otte personer blevet tiltalt i sagen, en person har allerede fået en dom på 40 måneders fængsel og en anden person i øjeblikket fængslet, mens vedkommende afventer sin dom fra fængslet.

Ved udgangen af 2016 erkendte Volkswagen sig skyldig i at have fusket med filtrene, og betalte næsten 25 milliarder dollar i bøder og kompensation til forbrugerne.

Volkswagen Group ejer blandt andet bilmærkerne Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda Auto og Volkswagen.

Skandalen har bredt sig til resten af den tyske bilindustri. Blandt andet har Mercedes-ejeren Daimler tilbudt at give tre millioner biler en overhaling for at begrænse udledningen af skadelige stoffer. Til sammenligning er der i alt 2,5 millioner biler registreret på de danske veje.



På trods af, at de tyske undersøgelse har været undervejs i to år, har myndighederne indtil videre kun rejst anklager mod to personer. Men anklagerne i Braunschweig har sagt, at de efterforsker næsten 50 personer, som kan have en forbindelse til skandalen.

Men det har ikke påvirket det tyske bilsalg. I 2016 slog både Volkswagen, BMW og Daimler deres omsætningsrekord.