Tiden var med dem

De er ægteparret der har trodset alle pessimister og nej-sigere og er lykkes »big-time« i USA. Charlotte og Henrik Jorst er skaberne af ursuccessen Skagen Design, der vokser med rekordfart og på få år er blevet et af verdens største urmærker.

Henrik og Charlotte Jorst rejste fra Danmark til USA for at forfølge deres drøm om at eje og drive deres egen virksomhed. Det kom der Skagen Ure ud af. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als

»Vi regnede ud, at hvis vi bare kunne sælge 200 ure om måneden, så kunne vi blive boende i vort lille hus og holde vores gamle smadderkasse af en bil kørende.«

Beskedenheden var medfødt. Måske et resultat af opvæksten i jantelovens hjemland. Og for ægteparret Charlotte og Henrik Jorst er det en egenskab som hænger ved i dag, selv om de nu kan sætte betegnelsen dollarmillionærer på CVerne.

Læs også: Skagen-ure vil slå de største i Japan

Ægteparret Charlotte og Henrik Jorst er stadig danskere, selv om hjemmet i dag ligger uden for byen Reno i amerikanske Nevada. Men succesen, som de har skabt med deres urfirma, Skagen Design, er på en og samme tid meget udansk - og så alligevel baseret på en række karakteregenskaber og holdninger, som de har taget med hjemmefra.

»Alle sagde til os, at vi godt kunne glemme alt om at sælge ure i USA. Markedet var for hårdt og det ville være umuligt at konkurrere mod de store på markedet. Reelt ejede vi ikke salt til et æg. Kørte rundt i en Chrysler fra 1966, som vi havde købt for 300 dollar. Selv vores familie mente, at vi levede et for sølle liv og skulle se at komme videre. Men vi har simpelt hen aldrig tvivlet på, at vi nok skulle lykkes med projektet,« siger Henrik Jorst.

Læs også: Dansk design scorer plads i Vogue

Sammen med hustruen, Charlotte Jorst, er de skaberne af den ekspanderende ur-succes, Skagen Design – en virksomhed, som med hurtige skridt er på vej til at runde en milliard kroner i årlig omsætning.I dag nøjes Charlotte og Henrik Jorst ikke med at sælge 200 ure om måneden.

Salget, som nu foregår verden rundt, fra Skagen til Rom og fra Tokyo til San Francisco – rundede sidste år flere end 2,2 millioner ure – svarende til et salg på 250 ure i timen, hver dag, året rundt.

LÆS HELE ARTIKLEN I BUSINESS SØNDAG