Thrane: Det kunne have været endnu bedre

Stigningen i Thrane & Thranes omsætning i første kvartal på 27 pct. kunne have været bedre, hvis kommunikationsvirksomheden i Lyngby havde formået at følge med efterspørgslen.

Det påpeger virksomhedens kommunikationschef, John Alexandersen, i en kommentar til det nye regnskabsårs første rapportering.

- Vi fik mange ordrer ind i 4. kvartal sidste år og i 1. kvartal i år, og den flotte stigning i omsætningen kunne have været bedre, hvis vi havde kunnet øget produktionen i takt med efterspørgslen. Nu har vi i stedet en stor ordrebeholdning ved indgangen til andet kvartal, anfører kommunikationschefen og fortsætter:

- Det er klart, at vi adresserer problemet. Det gør vi bl.a. ved at opbygge lagre af visse delprodukter inden for især den maritime produktion, så vi kan følge efterspørgslen.

John Alexandersen forklarer også, at der har været opstartsproblemer med produktion af den nye håndholdte VHF-radio i Thailand, og det har også medvirket til virksomhedens problemer med at følge ordreindgangen til dørs.

Kvartalsregnskabet fra Thrane & Thrane lever i det store og hele op til virksomhedens forventninger, og prognosen for omsætning og indtjening i 2007/08 fastholdes. Thrane & Thrane venter således fortsat en omsætning på 1350 mio. kr. og en overskudsgrad - driftsresultat i forhold til omsætningen - på 15 pct.

- Det ser også fornuftigt ud i forhold til vores mere langsigtede mål, siger John Alexandersen.

Et kommende forretningsområde for Thrane & Thrane er salg af Air Time (taletid) i tilknytning til virksomhedens Explorer-terminaler.

- Det er i en opstartfase og fylder ikke ret meget endnu. Men planerne følges, siger John Alexandersen. Men fokus på det nye område er øget.

- Vi har ændret organisationen sådan, at nye og unge forretningsområder nu ligger i en særlig gruppe. Ellers risikerer vi at miste fokus. Der er tale om kommercielt fokus, hvor det handler om salg og udrulning. Gruppen beskæftiger sig også med Ku-bånds udstyr, som er rigtigt bredbånd til det maritime marked, oplyser kommunikationschefen.

RB-Børsen