Thise bøjer sig for discount

Det økologiske mejeri Thise i Nordjylland, der ellers har haft stor succces med højkvalitets økologisk mælk, giver efter for udviklingen og lancerer en billig no-name mælk, som skal sikre mejeriets livsvigtige aftale med Fakta.

Foto: Scanpix
For første gang må Danmarks næststørste økologiske mejeri – Thise Mejeri i Nordjylland – gå på kompromis med sin mærkevarestrategi og indføre en prisbillig no-name økologisk mælk, der skal sælge i Fakta-butikker landet over.

Siden priskrigen på økologisk mælk gik ind i en ny og blodig fase for halvanden måned siden, har Thise været under hårdt pres særligt i forhold til en af mejeriets største kunder – discountkæden Fakta.

Fakta forhandler kun økologisk mælk fra Thise, og derfor har den økologiske mælk i Fakta været helt op til tre kroner dyrere pr. liter end hos konkurrenterne Netto, Aldi og Lidl.

Normalt plejer en liter økologisk mælk fra det Thise Mejeri at koste omkring otte kroner, men den nye discountmælk, der bliver lanceret i en skummet- og en minimælk version, koster kun en femmer. Til gengæld må forbrugerne undvære Thises velkendte logo, ligesom de må finde sig i, at mælken i kartonen er »uspecificeret dansk økologisk mælk«. Det vil sige den til enhver tid forhåndenværende mælk på mejeriet.

»For at sige det, som det er, har vi ville undgå, at Arla kom ind i Fakta med deres Harmonie-mælk. Vi er ikke glade for situationen, og det er da heller ingen hemmelighed, at vores indtjening på den nye no-name mælk ikke er stor. Men alternativet var at miste markedsandele,« siger Mogens Poulsen, salgschef hos Thise.

Farvel til særpræg
For at gøre mælken så billig som muligt vil den nye no-name mælk ikke indeholde oplysninger om kvægrace, gård, region, speciel fodring til køerne eller friskhed. Oplysninger der ellers er karakteristiske for Thises produkter.

»Det er noget skidt, at priskrigen på mælk har ledt til en situation, hvor det ekstra tillæg, der er nødvendig for at opretholde en økologisk produktion i Danmark, er under pres. De næste par måneder bliver afgørende for, hvordan den danske produktion af økologisk mælk vil klare sig. Men jeg synes, at perspektiverne i det her er uhyggelige. Det siger sig selv, at det kan blive svært at tiltrække økologiske mælkeproducenter, hvis ikke de kan se, at der er en økonomisk kompensation,« siger Mogens Poulsen.

Thise oplyser, at de kommende uger og måneder vil vise, om de nye produkter er kommet for at blive, eller om de udfases, hvis mælkemarkedet normaliseres.