The Times spørger brugerne om de vil betale

Den amerikanske aviskæmpe New York Times spørger nu brugerne til råds i forsøget på at knække den nød, der ligger på alle avischefers skrivebord.

Foto: Joel Boh
Hvor sandsynligt er det, at du vil betale 2,5 dollar om måneden for indholdet på Nytimes.com.

Det spørgsmål får brugerne på den berømte avis hjemmeside i øjeblikket, og dermed beder ledelsen læserne om hjælp til at løse den gåde, som alverdens avischefer i øjeblikket tumler med: Hvordan kan man tage penge for sit online-indhold uden at skræmme brugerne og dermed annoncørerne væk.

”Folk taler om, hvordan vi er nødt til at tage penge for vores indhold. Vi har allerede en indtægtsstrøm fra annoncer, og de to hænger sammen. Hvis man begynder at tage penge for indholdet kan det have indflydelse på den anden indtægtsstrøm,” siger Catherine Mathis, talskvinde for New York Times Co. til Poynter Online. Hun understreger, at man endnu ikke har taget stilling til den endelige forretningsmodel på nettet.

New York Times Co. hentede i 2008 237 millioner dollar fra onlineannoncer på virksomhedens avissites. I spørgsmålet til brugerne lægger man op til, at abonnenter på avisen skal betale 2,5 dollar for indholdet, mens ikke abonnenter må slippe det dobbelte.

Det er ikke kun I USA at avischeferne går med den slags overvejelser. Nedsmeltningen på det danske annoncemarked har sat skub i udmeldingerne om behovet for at tage betaling for indholdet på nettet.

Mest offensiv er Berlingske Media, der for nylig meddelte, at man allerede til efteråret vil eksperimentere med at tage penge for udvalgt indhold på nettet. Også JP/Politikens Hus leger med tankerne.