Test af årets varebil

Fiats minivarebil Fiorino kan efterhånden fås i mange variationer. Læs testen af den kvikke varebil her.

Foto: Carsten Teiner
Læs mere
Fold sammen

Årets varebil 2009 er en herlig bil. Fiat Fiorino kan efterhånden fås i rigtig mange udgaver, og endnu flere er på vej. Senest er det blevet til én med automatiseret gearskift, Comfortmatic, som også kan køres manuelt, så her kan alle få deres lyst styret.

Den er måske lidt træg i afsættet, hvis man selv er træg med højrefoden, men hvis man smækker til den, er den ganske kvik. Med manuelt skift, følger den de fleste biler i bybilledet.

Vil man cruise, kan man trykke »E« og economy, men det kan kun gøres i automatic. Men så går det heller ikke så stærkt – på den anden side er det fint til bykørsel. Man kan til tider være for hurtig i valg af gear, og så må man lige prøve igen, før det rette gear er parat.

Ideel til små opgaver

Den fikse bil, der har haft chefdesigner ved Fiats Centro Stile Peter Jansen som pennefører, er en herlig transporter til små opgaver i byerne. Man sidder som sædvanlig godt – og højt – bag rattet, og testbilen havde foldbart passagersæde, hvor bagsædet af ryggen kan bruges som bord.

Man sidder godt bag rattet, der kan indstilles i både højde- og længderetning. Den højt placerede gearvælger i midterkonsollen er let at nå. På vejen kunne man måske ønske sig lidt større sidespejle, og den lille akselafstand betyder, at den er lidt urolig i affjedringen på ujævn vej.

Sikkerhedsmæssigt er Fiorino suveræn med ESC-stabilitetssystem som standard, og så kommer der også ASR- antispinsystem. Plusser får den også for handskerumslås og 12 volts strømudtag mellem forsæderne. Bilen har også dobbelt airbag – og tågelys for og bag.

Otte europaller

Som andre Fiorino-modeller har den nærmest kvadratisk varerum, som rummer otte tomme europaller. Er man ude med læs, er der seks fastgørelseskroge i varerummet, og bagdøren åbner 180 grader. Den laster kun 603 kg, men det er nok for en bybil til mindre opgaver. Påhængsvogn klarer 600 kg. Fiorino er udviklet som varebil i samarbejde med PSA (Peugeot/Citroën) og bygges i Tyrkiet.

Senest er den også kommet i personbilsudgave med navnet Qubo – med lidt mere luksusudstyr så som læderrat, MP3-afspiller. Instrumentbræt med alu-look, 15 tommer fælge, sædevarme og tre rækker med vinduer. Et plus er skydedøre i begge sider i Qubo. Det skal bestilles i Fiorino. Med 50 procent afgift er det muligt at få sideruder i sin Fiorino uden merafgift. Man kan også bestille Qubo som van og få bedre udsyn.

Bilen kan alene fås med 1,3 jtd-dieselmotor, som på papiret går 22,2 km/l, men kører man lidt frisk til, opnår man ikke så pæne tal. Hos FDM nåede man kun 15 km/l. CO2- udledningen opgives til 116 gram CO2 pr. km. Et minus er dog, at partikelfilter ikke er standardudstyr – endnu. Ekstraprisen er 3.000 kr.