Tesla var millimeter fra at blive solgt til Google

I 2013 var Elon Musk meget tæt på at sælge elbilsfirmaet Tesla, og Google skulle være køberen, afslører ny bog om Tesla-ejeren.

Foto: MARK RALSTON. Tesla-grundlægger Elon Musk var kun et mulehår fra at sælge elbilsfirmaet i 2013. AFP PHOTO/Mark Ralston/Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

I 2013 var Tesla på kanten af konkurs. Ingen gad købe elbilsmodellen Tesla S, og ejeren Elon Musk var tiltagende frustreret over sin virksomhed. Han kontaktede sin ven Larry Page i Google, og efter et stykke tid var en handel, der ville have rystet erhvervsverdenen, på vej.

Det afslører finansjournalisten Ashlee Vance i ny bog om Teslaejeren, Elon Musk.

Bogen fortæller om det spil, der foregik i Tesla i 2013, hvor firmaet havde umåde svært med at få afsat elbiler. Elon Musk var på det tidspunkt nødt til at se på alternative løsninger, da salget svigtede, og nye opdateringer på bilerne ikke var blevet implementeret. Det skyldtes ifølge tidligere Tesla-ingeniør Ali Javidan mangel på ressourcer.

»Det var enten: Hyr et hold på 50 øjeblikkeligt for at få de ting til at ske, eller implementér tingene så godt, som det er muligt, og så hurtigt, som det kan lade sig gøre,« siger Ali Javidan til Ashlee Vance i det boguddrag, som Bloomberg har offentliggjort.

Ifølge ingeniøren valgte Elon Musk den sidste løsning, og frustrationerne blandt både ansatte, kunder og Elon Musk steg voldsomt over bilerne. de skulle have været tekniske vidunderne, men der var man langt fra. Elon Musk fyrede højt placerede ansatte, ansatte unge ambitiøse til at erstatte dem, og han ansatte i samme forbindelse også tidligere Daimler-chef Jerome Guillen. Det så i første omgang ikke ud til at virke.

Google ville køre elbil

Omkring starten af marts 2013 havde Musk mere eller mindre lukket produktionen af elbiler ned. Der var masser af utilfredse kunder, og Tesla-ejeren så en sidste redning i vennen og Google-chefen Larry Page. I løbet af et par uger var en aftale næsten på plads mellem de to: Google skulle betale cirka 40 milliarder kroner for firmaet, og Musk krævede også, at Google smed godt 35 milliarder kroner i kapital, så Tesla kunne investere i udvidelser af fabrikker.

To andre - og meget betydelige - krav til Google var, at Musk skulle blive som chef for et Google-ejet Tesla i otte år, eller til de fik sendt tredjegenerationselbiler på markedet. Indtil da måtte Google ikke lukke bilproduktionen, krævede Elon Musk. Men så vendte alting på en tallerken.

Forhandlinger var i gang, men alt imens Elon Musk var på vej til at sælge sit hjertebarn, gik salget af Tesla model S lige pludselig i gang. De næste uger viste nogle af Elon Musks desperate initiative for at sparke et dødt salg i gang sig at være effektive. Tusinder af biler kørte ud af fabrikkerne til betalende kunder, og det var nok til, at Tesla kunne mønstre et overskud på over 75 millioner kroner for første kvartal.

To uger efter kvartalsresultatet var værdien af Teslas aktier fordoblet, og Tesla havde afbetalt et lån til det amerikanske energiministerium. Katastrofen var afværget, og Google fik et pænt nej tak til at købe.