Tesla skyder tilbage: Sagsøger EU efter straftold

Den amerikanske elbilgigant, som ikke længere er verdens største, vil ikke betale ekstra importtold på biler, som bliver produceret i Kina.

Tesla åbnede i 2022 en kæmpefabrik i Grünheide uden for Berlin (billedet), men har fortsat en betydelig import af biler, der er fremstillet i Kina, og som derfor belægges med EUs straftold. Patrick Pleul/AP/Ritzau Scanpix

Tesla slæber Europa-Kommissionen i retten, fordi en straftold har gjort det langt dyrere for den amerikanske elbilgigant at importere biler fra sine fabrikker i Kina.

EU indførte i juli 2024 straftold på alle biler, der blev produceret i Kina og fragtet til salg i Europa. Årsagen var, at den kinesiske stat yder ulovlig statsstøtte til at holde priserne nede, således at bilerne fra Kina efterfølgende kan sælges i Europa til priser, som konkurrerer på urimelige vilkår med europæiske bilproducenters biler.