Tesla skal have flere penge, men regnskab og bilplaner kører på skinner

Det er dyrt at udvikle nye biler, må Tesla sande, og nu planlægger producenten af elektriske biler en kapitaludvidelse. Og så fastholder topchef Elon Musk i øvrigt et vigtigt produktionsmål for den kommende Model 3.

Elon Musk, topchef i Tesla, gør klar til at hente ny kapital til elbilsproducenten. Fold sammen
Læs mere
Foto: KARIM SAHIB

Da Elon Musk, topchef i Tesla, onsdag offentliggjorde bilproducentens årsregnskab, var det uden de store overraskelser. Top- og bundlinje fulgte sådan nogenlunde markedets forventninger, men Tesla bruger stadig penge hurtigere, end deres Model S når 100 km/t, og derfor vender Musk sig nu mod Wall Street.

»Ifølge vores finansielle plan, behøver vi ikke at rejse kapital til Model 3, men vi kommer til at køre tæt på kanten,« siger Elon Musk ifølge nyhedsbureauet Reuters. Lige nu har Tesla 3,4 mia. dollar i kontanter, men det vil kræve yderligere mellem 2-2,5 mia. dollar, inden den kommede Model 3 er på vejene.

Kapitalindskuddet falder på en rigtig godt tidspunkt for Tesla, for aktien har de seneste måneder nået et rekordniveau, hvor Tesla ikke er væsentligt meget mindre værd end bilgiganten Ford. Den høje markedsværdi giver gode muligheder for en kapitalindsprøjtning,

»Du skal fodre ænderne, mens de rapper,« som en analytiker siger til Reuters.

Netop Model 3 fik enormt meget opmærksomhed i regnskabet, for det er bilen, der i Elon Musks vision skal gøre Tesla til allemandseje fra det niche-mærke, som bilmærket reelt er i dag. Bilen bliver billigere end sine forgængere, og derfor regner Tesla også med at skulle levere flere end 100.000 Model 3-biler. Det har gennem flere måneder været muligt at forudbestille bilen, og senest, Tesla offentliggjorde tal for forudbestillingerne, havde 373.000 allerede skrevet sig op til bilen.

Inden regnskabsfremlæggelsen blev der spekuleret i, om Tesla var nødt til at udskyde sine produktionsmål for Model 3, men bilproducenten bekræftede sine ambitioner om at 5.000 Model 3 per uge i slutningen i 2017 og 10.000 om ugen på et tidspunkt i 2018. Denne produktion af Model 3 blive en hjørnesten, når Tesla skal nå sin ambition om at producere 500.000 biler i 2018 og en million biler i 2020.