Tesla-ejer om dieselgate: Sådan skal VW genoprette den tabte tillid

Elon Musk er ikke i tvivl. Hvis den tyske bilkæmpe skal rejse sig efter dieselskandalen, må de vende 180 grader og gå forrest i udviklingen af bæredygtig transport.

Stifter og direktør for Tesla Motors, Elon Musk, mener VW skal gå forrest i udviklingen af bæredygtig transport, hvis de vil genvinde forbrugernes tillid efter dieselskandalen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

Umiddelbart kunne en omfattende skandale om snyd med udledninger fra en af verdens største bilproducenter lyde som vand på Tesla-ejer Elon Musks elektriske mølle. Men den stenrige topchef holder igen med at fryde sig. Til gengæld ved han godt, hvad VW skal gøre for at genoprette virksomhedens renomme.

»Den logiske ting for enhver, der overtager ledelsen i Volkswagen, er at vende 180 grader, og dedikere sig til at være dem, der går forrest i udviklingen af lav udledning og bæredygtig transport. Hvis man vil genoprette tilliden til Volkswagen, er det det eneste rette at gøre,« siger Elon Musk til Berlingske Business og en gruppe andre udvalgte journalister i forbindelse med åbningen af en ny fabrik i Holland.

Hans teori er, at Volkswagen for flere år siden nåede rammerne for, hvad der fysisk er muligt i udviklingen af dieselmotorer.

»Det, der sikkert er sket, er, at en række Volkswagen-folk har været under et stort pres for at levere forbedringer, men de ramte loftet for, hvad der fysisk er muligt, og derfor var snyd den eneste mulighed,« siger Tesla-topchefen.

Han mener ikke overraskende, at der er brug for, at Volkswagen og andre store bilproducenter vender sig mod udviklingen af ikke-udledende køretøjer. Men indtil da, må man tage skrappere metoder i brug for at sikre, at der ikke bliver snydt.

»Der er tydeligvis brug for skrappere udledningstests, og det åbenlyse tiltag er at udtage biler til stikprøvekontroller og at tage tests ved kørsel i trafikken i stedet for i lukkede testlaboratorier,« siger han.

På længere sigt er det næste logiske skridt at indføre en ensartet afgift, der tager højde for udledningerne, på alle typer biler.

»Benzin og dieseldrevne køretøjer får indirekte statsstøtte, fordi der ikke er en afgift på brændstoffet, der matcher udledningens konsekvens. Så man bør gøre en af to ting: enten sætte en reel pris på CO2, der gælder alle. Eller give støtte til elbiler,« siger han og fortsætter:

»Men enhver økonom vil sige, at det bedste er at sætte en pris på eksternaliteten og rette prissætningsfejlen på CO2. På den måde bliver elbiler beskattet via kraftværkerne og bilerne via deres udledning.«

Hans vurdering er, at alle bilproducenter før eller siden vil skifte til udelukkende at producere elbiler.