Telmore-stifter sparker nyt liv i priskrig

Efter flere ugers forhandlinger er den tidligere stifter af Telmore, Frank Rasmussen, klar til næste bølge i mobilpriskrigen. Med en aftale om at bruge Sonofons mobilnet slår Frank Rasmussens mobilselskab Bibob til mod opkaldsafgifterne. Det kan blive blodigt, siger ekspert.

Foto: Reimar Juul
Så er næste fase af mobilpriskrigen en realitet herhjemme. Efter Telia, Sonofon og TDC har købt stort set samtlige betydende konkurrenter og stækket dem, er den tidligere stifter af Telmore, Frank Rasmussen klar til næste slag med sit nye selskab Bibob. Gennem en fast aftale med teleselskabet Sonofon om at bruge deres mobilnet lanceres Bibob.dk efter sommer som kombineret e-handelsportal og mobilselskab. Det store slagnummer bliver, at Bibob i et hug fjerner opkaldsafgiften, som i dag har vokset sig tyk og fed for teleselskaberne. Det er ikke usædvanligt, at nogle mobilselskaber tager 50 øre for bare at ringe op fra mobilen og derefter en minuttakst. Men den forsvinder, lover Frank Rasmussen, kommende direktør for Bibob.

»Det her kommer til at gøre rigtigt ondt på mobilselskaber med 500.000 til en mio. kunder at matche, at vi fjerner opkaldsafgiften,« håber han.

Bedre tilbud
»Vi har fået en rigtig god aftale med Sonofon, og vi lancerer selskabets e-handel i august og mobilselskabet måneden efter.« Frank Rasmussen har stærkt fokus på sit gamle mobilselskab, Telmore, som han har solgt godt til TDC. Men de over 500.000 kunder, der er i Telmore, skal have et bedre tilbud.

John Strand, ekspert i mobiltelefoni globalt, ser frem til blodige kampe på mobilmarkedet nu.

»Frank Rasmussens primære mål er at tømme Telmore for kunder i en »kom tilbage til far og det ægte Telmore,« siger John Strand. Han mener, at med aftalen med Bibob har Sonofon fået en fantastisk mulighed for at give især TDC benhård konkurrence.

»Bibob og Sonofon har et fælles mål at bekæmpe den største på markedet, TDC, og i TDC ved de godt, at Frank Rasmussens metode er at skabe en masse larm i markedet rettet mod TDC, og TDC ved også, at jo mere de prøver at slås med Frank Rasmussen offentligt, jo flere kunder får Frank Rasmussen,« siger John Strand.

David mod Goliath
Han henviser til, at Frank Rasmussen i alle sine selskaber har kørt den lille mands kamp mod giganterne og kørt en benhård profil, der gang på gang har ærgret især TDC. Et enkelt eksempel: Da han var chef for Telmore, havde Telmore store problemer med at få flyttet kunderne over gennem det, der hedder »nummerportering«. TDC indrømmede først efter måneder, at de havde syltet sagen og indgik, hvad de troede var et hemmeligt forlig, hvor Frank Rasmussen fik en mio. kr. i kompensation mod at stoppe kritikken af TDC. Men Frank Ramussen gik direkte i pressen med oplysningen om, at TDC havde givet ham en mio. kr., og i TDC rev man sig i håret, mens kunderne strømmede til Telmore.

Hos TDC var man også parate til at lukke Bibob ind på TDCs mobilnet.

»...Frank Rasmussen har præsenteret det danske mobilmarked for spændende tiltag, ikke mindst Telmore. Jeg vil hellere have, at hans mobilselskab skal være på vores mobilnet end på konkurrenternes,« sagde vicedirektør Anders B. Christjansen fra TDC Mobil til Berlingske Business 19. juni. Den gik ikke for TDC.

Sonofon tilfreds
Hos Sonofon er direktør Allan Koch yderst tilfreds med den nye kunde.

»Vi er glade for, at Bibob har valgt os, også selv om det giver konkurrence for Sonofon selv og CBB Mobil (ejet af Sonofon, red.) er vi glade for, at det kommer til at ske på vores mobilnet,« siger han.

Men Frank Rasmussen har også gjort sig kedeligt bemærket med at love medarbejderne bonus ved salget af Telmore, hvor der efterfølgende stadig verserer en bitter retssag om, hvor mange penge medarbejderne skulle have, da nogle af aftalerne var mundtlige.

Har du sikret nedskrevne aftaler denne gang?

»Ja, alt det er helt på plads. Det var smadder ærgerligt, at vi fik den strid i Telmore,« siger Frank Rasmussen.

Hvad priserne bliver i det nye selskab er endnu en hemmelighed, men de bliver aggressive, lover Frank Rasmussen.

Egen pengetank
Frank Rasmussen har solgt alle de selskaber, han har stiftet, når de for alvor var blomstret op. Men denne gang venter han, at kampen bliver længere og dyrere. For mobilmarkedet er i forvejen voldsomt konkurrencepræget.

Kampen finansieres af det, han kalder sin pengekasse, som består af hans egen formue fra flere frasalg samt den tro partner og finansieringsstøtte, Shun I-Chu fra Taiwan. Chu er med gennem sit investeringsselskab SC Invest Aps i Glostrup.

Bibob har lige nu 12 medarbejdere. Flere af dem har Frank Rasmussen hentet fra Telmore.