Telmore kan udløse panikpriser

Gratis mobilabonnement i en måned vil presse TDCs konkurrenter, mener aktieanalytiker. Det kan kaste billigere abonnementer af sig til de danske kunder.

TDCs lavprismobilselskab Telmore kører aggressivt frem med en gratis måneds mobil- og dataabonnement og med den store underholdningspakke oveni. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Telmore Play kan presse konkurrenterne til at trykke på panikknappen i det danske mobiltelefonimarked. Vinderne bliver de danske telekunder, som muligvis kan se frem til endnu billigere abonnementer eller stort set gratis nye mobiltelefoner.«

Sådan vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank mandagens udspil fra det TDC-ejede lavprisselskab Telmore, som rykker ud med en måneds gratis mobil- og dataabonnement inklusiv den store underholdningspakke med film, e-bøger og musik for at få fat i det sekscifrede antal nye kunder, som Telmore satser på at få.

TDC har mistet en kvart million mobilkunder

»Vi finder det på ingen måde bekymrende, at TDC tilbyder nye kunder første måned gratis, når de tegner et Telmore Play-abonnement. Det er efter vores vurdering et klogt modtræk til konkurrenternes meget aggressive priskampagner og markante tilskud til nye mobiltelefoner. For TDC handler det om at holde et højt væksttempo i kundeindtaget drevet af Telmore Play,« siger Morten Imsgard i en analyse af mobilpriskrigen.

Den har på to år kostet TDC over en kvart million mobilkunder, mens især Telia og »3« og for nylig også Telenor har hentet nye kunder ind i butikken.

Derfor gik Telmore i juni ud med sin nye Play-tjeneste, hvor man for 100 kroner oven i månedsabonnementet får ubegrænset adgang til en række aviser, en række magasiner, e-bøger fra bogtjenesten Mofibo og film og TV-serier fra HBO Nordic, TV 2 Play og CMore.

Konkurrenter famler i blinde

På 9½ uge har det skaffet Telmore næsten 25.000 kunder, forklarede Telmores administrerende direktør Rasmus Busk mandag til Berlingske. En del af kunderne kommer dog fra andre dele af TDC-koncernen.

»Telmore Play er efter vores vurdering nøglen til at stoppe kundeflugten fra TDC. Samtidig noterer vi os, at konkurrenterne som ventet har meget svært ved at finde et modtræk og stadig famler i blinde, mens de kører aggressive priskampagner og yder markante tilskud til kundernes nye smartphones,« siger Morten Imsgard, som følger televerdenen tæt.

Han mener, at det er »meget tydeligt, at TDC er i problemer«, mens TDCs konkurrenter alle styrker kundebasen. Det er dog først, når regnskaberne for 3. kvartal foreligger, at det kan ses, om TDC har formået at bremse tilbagegangen, eller om det mest er andre TDC-kunder, der rykker til Telmore for at få et bedre og billigere abonnement.

»Hvis TDC for alvor begynder at gøre et indhug i konkurrenternes kundebase i de kommende kvartaler, kan det udløse en optrapning af priskrigen i Danmark,« vurderer senioranalytikeren.