Telias magnet hedder 4G

De nye supermobilnet trækker kunder til Danmarks tredjestørste teleselskab, som fortsat satser stort på markedsføring for at skille sig ud.

Telias massive satsning på 4G har givet pote. Administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, har fået mange nye kunder. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Telias nye våben i mobilkrigen - supermobilnettet 4G/LTE - er en væsentlig årsag til, at der er kommet 11.000 nye kunder i butikken på årets tre første måneder, og det vil fortsætte som det store trækplaster resten af året.

Det siger Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, efter at den svensk-finske telegigant torsdag morgen fremlagde kvartalsregnskab.

»Vi begynder at kunne se resultater nu. Priskrigen har bidt sig alvorligt fast, men vi har formået at få kundefrafaldet bragt godt ned, og vigtigst af alt har vi fået en vækst i kundebasen. I 4. kvartal 2011 vandt vi 3.000 flere kunder, i dette kvartal har vi fået 11.000 flere, og vi følger vore planer ret tæt, så vi kan se væksten fortsætte, godt hjulpet af vort 4G-net,« siger Søren Abildgaard til Business.dk.

Ikke bare markedsføringsgas

Telia-koncernen, som er blandt verdens ti største mobilselskaber, oplyser, at den sammenlagt har 100.000 4G-kunder, som bruger de nye mobilnet med fem-ti gange højere fart på datahastigheden end 3G-nettene.

Telia dækker langt større dele af Danmark med 4G end TDC, og Telia sælger sine abonnementer til langt lavere pris end TDC.

»Uden at fortælle konkrete tal har vi en pæn portion af dem. Det betyder rigtigt meget med et godt 4G-net. 4G bliver en det, der gør en markant forskel for os, og er en af grundstammerne i vor vækststrategi. Flere og flere bliver bekendt med 4G og ved, at det er hurtigere, og at vi nu dækker 75 procent af den danske befolkning. I takt med at folk faktisk prøver det og oplever, at det ikke bare er markedsføringsgas, at det er hurtigere, vil det brede sig som ringe i vandet,« siger Søren Abildgaard.

Budskabet skal ud

Det andet ben i Telias vækstplaner er at få flere kunder ind på almindelige taleabonnementer. I januar-marts har Telia ryddet ud i endnu 3.000 inaktive taletidskortbrugere. Da kundetallet samtidig er vokset fra 1.426.000 mobilkunder i oktober-december til 1.437.000 med udgangen af marts, er fremgangen dermed reelt på 14.000 mobilkunder på tre måneder.

Telia er Danmarks tredjestørste teleselskab efter TDC og norskejede Telenor.

»I første kvartal har vi brugt temmelig mange penge på priskampagner, hvor vi fulgte efter TDC. Vi er også nødt til at gøre opmærksomme på de fordele, vi kan give danskerne med 4G, og derfor brugte vi mere på markedsføring end tidligere. Det er vigtigt for os at være massivt til stede. Den slags koster nogle penge, og det har jeg valgt at bruge. Når vi har noget, som adskiller os fra konkurrenterne, skal vi ud og fortælle det - også selv om det påvirker driftsresultatet og indtjeningsmargenen,« siger Søren Abildgaard.