Telias fremgang er stoppet

11.000 mobilkunder er forsvundet, og der er tilbagegang over stort set hele pengelinien.

Svenskejede Telia er Nordens største teleselskab, nummer tre i Danmark og først med regnskabet for sommeren. Foto: Telia Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, mister igen kunder og slås med en lavere omsætning, efter at det ellers var lykkedes at bryde den onde cirkel i første halvdel af året.

Hen over sommeren - fra juli til september - er der forsvundet 11.000 mobilkunder, så Telia i dag har 1.463.000 af slagsen. Dertil kommer 1.000 færre bredbåndskunder til nu 73.000.

Mobilkrigen gør stadig ondt

Det er endnu et signal om, hvor ondt mobilkrigen fortsat gør, selv om de store selskaber har opkøbt alle de nye småkonkurrenter. Dog er det lykkedes at standse tilbagegangen i det månedlige forbrug; hvor en Telia-mobilkunde i andet kvartal brugte for gennemsnitligt 165 svenske kroner (Telia opgiver ikke danske kroner i regnskabet) om måneden, var forbruget i tredje kvartal på 164 kroner.

Tilbagegangen i mobilkundetallet kommer fra taletidskort - den slags, som teleselskaberne godt nok sælger men gerne vil undvære, fordi de hellere vil have faste abonnenter. I alt 19.000 taletidskortkunder forsvandt i tredje kvartal, og det viser, at Telia ved udgangen af september faktisk havde øget sin base af faste abonnenter med 8.000 i forhold til ved udgangen af juni.

Telia, som også ejer lavprismobilselskabet CallMe, er tredjestørste teleselskab i Danmark efter TDC og Telenor men blandt verdens ti største mobilselskaber.

Omsætningen i mobilforretningen faldt med otte procent til 1.090.000 millioner svenske kroner men ligger hele 20 procent under, hvad den gjorde for et år siden og 13,7 procent under for de første ni måneder i 2012 sammenlignet med 2011.

Fremgangen er slut

Driftsresultatet (EBITDA) for Telias danske mobilforretning er efter flere kvartalers fremgang gået 19 procent tilbage fra andet til tredje kvartal og ligger nu på 116 millioner mod 144 millioner tre måneder forinden. Til gengæld er driftsmargenen steget fra rekordlave 8,3 procent til nu 12,6 procent - det hidtil højeste i år. Men sidste år på samme tid lå den på 15,2 procent

»Det danske marked kan fortsat betegnes ved heftig priskonkurrence og abonnenter, som skifter til lavbudgetabonnementer med lavere gennemsnitligt forbrug pr. bruger. Lanceringen af abonnementer, som er koblet sammen med musikstreamingtjenester, er dog blevet vel modtaget i markedet,« hedder det i Telias regnskabsrapport.

Det er en henvisning til, at danskerne har fundet ud af, at de kan spare mange penge ved at købe en pakkeløsning i lavprismobilselskaberne, som er ejet af samme selskab som dér, hvor de egentlig havde abonnement - for Telias vedkommende skifter folk fra selve Telia til Call Me.

Telias og Telenors net samles nu

Telia indledte lige før sommerferien et samarbejde med den svenske musiktjeneste Spotify, som er gjort til en del af de dyrere abonnementer. Det har været populært blandt kunderne men dog alligevel ikke nok til at sikre mod tilbagegang.

Telia og norskejede Telenor er i færd med at slå deres mobilnet sammen i Danmark for at kunne give en bedre dækning og deles om udgifterne på samme tid. Sammenlægningen er så småt begyndt men vil tage fart fra årsskiftet, hvor Telenor som det sidste af de fire store teleselskaber med egne mobilnet åbner sit 4G-/LTE-supermobilnet.

Telias bredbåndsforretning, som også sælger fastnettelefon og TV, mistede også omsætning og er på et kvartal gået seks procent tilbage fra 283 til 265 millioner kroner. Driftsresultatet faldt med 17 procent til 34 millioner kroner, mens driftsmargenen gik tilbage fra 14,5 procent ved udgangen af juni til 12,8 procent ved udgangen af september.

Telia i Danmark har nu 1.142 ansatte, 14 færre end for tre måneder siden.

Telenor fremlægger sit regnskab 24. oktober, mens TDC kommer med sine kvartalstal 1. november - lige inden TDC lancerer sin nye treårsstrategi 6. november.