Telia vinder stor kommuneaftale

Københavns Kommune vil inden nytår få nyt callcentersystem til sine 500 ansatte i borgerservice. Dermed vinder Telia fodfæste på nye græsgange.

Københavns Kommune får nyt telefonsystem i sin borgerservice inden nytår og vil både spare penge og kunne give bedre service, loves det. Foto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er lykkedes Danmarks tredjestørste teleselskab, svensk-finske Telia, at vinde en større millionkontrakt med Københavns Kommune om kommunens kontaktcentre.

Kommunen vil forbedre sin borgerbetjening ved at samle sine nuværende callcenterløsninger hos en leverandør og nøjes med at bruge et system. 500 medarbejdere skal i første omgang bruge Telias netbaserede callcenterløsning, som skal indføres i august-september og tages i brug inden årets udgang, men den skal samtidig kunne udvides til flere.

Strategisk vigtig aftale

Der er tale om en aftale til »et tocifret millionbeløb«, men for Telia er aftalen strategisk vigtig, fordi den kommer på et område, hvor Telia ikke normalt leverer infrastruktur. Telia købte dog tidligere i år hele den danske erhvervsforretning i det islandske Síminn, som tidligere hed Iceland Telecom, med næsten 3.000 erhvervskunder, for at styrke sin position på erhvervsmarkedet, der typisk byder på større og længerevarende aftaler end det hurtigere og korterevarende salg af mobilabonnementer til privatkunder.


Og det var netop muligheden for at kunne levere f.eks. virtuelle omstillingsborde og netlagertjenester til erhvervslivet, som Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, fremhævede som årsag til købet af Síminn.

»Aftalen med Københavns Kommune er strategisk vigtig for os, fordi vi med aftalen demonstrerer vor evne til at levere løsninger, som ligger ud over vores umiddelbare og vante infrastruktur,« siger Peter Arke, der er vicedirektør i Telias erhvervsforretning, og fremhæver, at ordren kom i hus, fordi Telia i Danmark kunne trække på eksperter i resten af koncernen, der - ligesom norske Telenor - hører til blandt verdens ti største mobilselskaber.

Kommunen sparer penge

Direktør i Københavns Borgerservice, Thomas Jakobsen, er glad for at kunne spare et pænt beløb.

»Københavns Kommune er en kompleks organisation, der tidligere har haft flere sideløbende callcenterløsninger. Med den nye aftale får vi en leverandør og en samlet løsning og sparer en masse skattekroner. Vi har haft vort kontaktcenter i seks år og har i den periode bygget en professionel borgerbetjening op. Den bliver nu endnu bedre - ikke kun for borgerne i København men også for vore ansatte,« siger han.

Syv udbydere blev prækvalificeret til opgaven, men kun to bød, hvoraf Telia vandt.

Københavns Kommune, som har omkring 570.000 indbyggere, har lidt over 40.000 ansatte og er dermed landets næststørste, offentlige arbejdsgiver efter staten.

Hårdere konkurrence om erhvervskunder

Telias konkurrenter - TDC og Telenor - vandt forleden hver især en af de to store statslige udbud på telefoni og mobilt bredbånd gennem Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI).

Konkurrencen på erhvervsmarkedet i Danmark er navnlig det seneste år spidset kraftigt til for at opveje den blodige og dyre kamp om privatkunderne.