Telia vil på hugst hos TDC

Telia vil stjæle erhvervskunder fra TDC for ikke at fortsætte som lillebror i Danmark, siger mobildirektør, som for nylig skiftede den danske topchef ud.

Kampen om mobilkunderne i Danmark intensiveres. Telia vil have større markedsandele. Samtidig dumper det lille selskab Onfone priserne til de stores irritation. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Nordens største teleselskab, Telia, gør klar til at rulle det tunge skyts ud i Danmark for især at stjæle erhvervskunder fra TDC.

Øverste chef for Telias mobilforretning, direktør Håkan Dahlström, er nemlig ikke tilfreds med, at Telia fortsat er lillebror på det danske marked efter 15-16 år, når koncernen på verdensplan er blandt de ti største mobilselskaber.

»Vi vil gerne se en stor forandring. Men vi har respekt for TDC. De er dygtige, især på erhvervssiden, med gode løsninger og gode tilbud. Konkurrenterne i Danmark er dygtige, men det indebærer ikke, at vi kan læne os tilbage og være tilfredse med vor position. Vi skal præstere noget endnu bedre i Danmark. En del af det er at plukke erhvervskunder fra TDC. Det er en udmærket mulighed for os. Det er ikke blot erhvervskunder, men med den store position i markedet, som TDC har, er det klart, at vi retter vor opmærksomhed og aktivitet den vej,« siger Håkan Dahlström.

Han beskriver det danske telemarked som »ekstremt konkurrenceintensivt«.

»Få markeder er så hårde som det danske. Der er meget, som vi er glade for, og som vi har gjort vældig godt. Vi vinder mere og mere på erhvervssiden, hvilket jeg er vældigt glad for. Vi har kraft i vort mobile udbud men også i kombinationen af fast og mobilt udbud. Det giver en vis tilfredsstillelse,« siger Håkan Dahlström.

Direktør fyret

Han fyrede tidligere på måneden Telias direktør gennem ni år, Jesper Brøckner, og indsatte det Telia-ejede lavprismobilselskab CallMes direktør, Søren Abildgaard, som ny dansk chef.

»Jeg er tilfreds med CallMe, selv om vi naturligvis kan gøre det bedre. Forbrugerdelen under Telia-mærket har derimod absolut ikke haft en udvikling, som jeg er tilfreds med. Søren Abildgaard har de egenskaber, som jeg bedømmer skal til for at forbedre den danske virksomhed yderligere. Han er utroligt stærk i markedsføring, distribution og salg til storkunder. Dermed øger vi forudsætninger for at forbedre den danske virksomhed,« siger han.

Hvor meget forventer du, at den skal forbedres?

»Jeg forventer, at det går bedre i fremtiden...! Historisk er vi kommet fra en vældig lille og svag position. I dag har vi en rimelig position, men den er på ingen måde færdigudviklet,« understreger mobildirektøren.

Han ser de nye 4G-supermobilnet som en god mulighed for at distancere sig fra konkurrenterne. - »Det er en stor mulighed for os. Der er absolut ingen tvivl om, at Danmark skal have den bedste infrastruktur, som findes, og fra det svenske marked ved vi, at det er vældig dyrt at være sent på den. Kunderne forventer at få det bedste,« siger Håkan Dahlström.