Telia vil købe dansk konkurrent

Der er for mange teleselskaber i Danmark til, at der kan tjenes penge, siger eksperter. Telia er klar til at købe »3«, men prisen er alt for høj, og man skulle have haft pengepungen frem for flere år siden

Søren Abildgaard har været i telebranchen i 13 år – de seneste 20 måneder som topchef i Telia Danmark, hvortil han blev hentet fra Telias lavprismobilselskab, Call Me (tidligere Debitel). Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Telia er klar til at købe konkurrenten »3« – men ikke til den pris, som »3«s ejer forlanger. Og så er der ikke mere i Danmark, der kan købes for at få hurtig vækst i den standende mobilkrig, som betyder, at teleselskaberne skal indstille sig på, at det bliver sværere og sværere at tjene penge.

»Telia burde nok have været lidt mere aggressiv i sine opkøb tidligere og købt nogle flere af de mindre selskaber op, for væksten skal ske gennem opkøb. Nu er der ikke så hulens mange flere uafhængige selskaber at købe. De er alle ejet af en af de store, så man er nødt til at købe en af de store. Gennem de seneste ti år har ingen, på nær »3«, formået at vokse organisk – alt andet er sket gennem opkøb. Og »3« har kun klaret det ved at lancere sit eget lavprismærke, Oister, og fordi konkurrenterne i alt for lang tid lod »3« få en fordel på 3G-markedet, så det blev billigere for de andre senere at komme ind her,« siger administrerende direktør for Telia i Danmark, Søren Abildgaard.Telia er Nordens største teleselskab og blandt verdens ti største mobilselskaber, men ligger i Danmark efter TDC og Telenor.

Ikke til den pris

Søren Abildgaard er i princippet klar til at købe »3«, som ejes med 60 procent af Hongkong-konglomeratet Hutchison Whampoa og med 40 procent af den svenske milliardærfamilie Wallenberg.

»»3« kræver ifølge de svenske medier 6,6 milliarder kroner for sit danske selskab. Hvis »3«s regnskab fra sidste år er retvisende, vil det med det lavere månedsforbrug pr. kunde, som vi har i Danmark, være tre milliarder værd. Der er lang vej til at få strategisk værdi for de penge, og det er ikke noget, som jeg er villig til at betale for. TDC har været til salg i lang tid, men spørgsmålet er, hvor mange synergier der er, og hvor mange værdier der allerede er taget ud af selskabet. Og selv hvis man fandt en fornuftig pris, kunne man så få lov? Konkurrencestyrelsen og EU ville straks komme ind over. Så hvorfor Nordens største teleselskab ikke har en større forretning i Danmark, skyldes simpelthen, at det ikke har været muligt med det politiske system. Og internt var vi simpelthen ikke hurtige nok i tidernes morgen til at få købt de små spillere op. Onfone tog f.eks. en umanerlig stor del af vor kundebase og fik lov til det, uden at der blev gjort ret meget ved det,« siger Søren Abildgaard, som har været i telebranchen i 13 år – de seneste 20 måneder som topchef i Telia Danmark, hvortil han blev hentet fra Telias lavprismobilselskab, Call Me (tidligere Debitel).Telias koncernchef siden 2007, Lars Nyberg, fremlagde onsdag en spareplan, hvor giganten skal skære 2.000 af 29.000 stillinger på verdensplan væk, fordi væksten på telemarkedet er væk. Han slog dog samtidig fast, at Telia bliver i Danmark:»Danmark er et vigtigt marked for os, men tabene er uholdbare. Jeg tror, at vi må acceptere, at vi aldrig får et resultat i Danmark, som vi har på andre markeder, men vi kan ikke leve med det nuværende tabsniveau,« siger Lars Nyberg. Det er Søren Abildgaard helt enig i.

Ingen mirakelkur

»Vi skal gøre det bedre, og hvis muligheden byder sig for at købe op, skal vi gøre det, for Danmark er en vigtig del af Telias skandinaviske hjemmemarked. Men vi skal ikke købe andet end teleselskaber. Der er dog ingen mirakelkur – og det vidste jeg fra dag ét her i stolen. Det går nu i den rigtige retning, men aldrig hurtigt nok. Telias EBITDA-margen (indtjeningsgraden, red.) skal ikke ligge på hverken de otte procent i andet kvartal eller de 12 her i tredje kvartal, men vil realistisk heller aldrig kunne komme op på de 33 procent, som man har i Norge. 15-16 procent er et godt bud. Det når vi ikke gennem højere priser. Vi skal arbejde med omsætningen, som har været som linolie på en rutschebane – men det fik vi stoppet,« siger Søren Abildgaard.

Telias faste kundebase – fraregnet de mindre indtægtsgivende taletidskort – har ikke siden 2005 været højere, og teletopchefen tror, at det vil være data, som Telia skal tjene pengene på. Her og nu arbejder mange kunder sig op mod maksimumgrænsen på deres dataabonnement, som derfor måske skal udvides. Det kan give et mersalg, mens teleselskaberne lurepasser på spørgsmålet om at indrette abonnementsprisen efter folks faktiske dataforbrug. Ingen tør gå forrest af frygt for at miste kunder. Samtidig svinder indtægterne, fordi de traditionelle taleminutter og SMS-beskeder bliver til nettelefoni og e-post, som indgår i datapakker til fast pris.»De Telia-kunder, som er skiftet fra 3G til 4G, bruger faktisk fem gange så mange data som tidligere. De vil f.eks. gerne streame film, fordi det nu ikke hakker. Engang, når der sker en konsolidering, vil alle teleselskaber i Danmark være så store, at ingen kan drage fordel af at være den lille, som presser priserne. Da vil vi kunne prissætte datapakkerne bedre. Men indtil da er vi nødt til at have styr på omkostningerne. Og her skal vi prioritere fra på områder, hvor kunderne ikke mærker det,« siger Søren Abildgaard.