Telia: Vi har brug for ny forretningsmodel

Både omsætning og resultat styrtdykker i Danmark, hvor Telia nu vil i offensiven for at indhente det tabte.

Telias indtjening er styrtdykket i 2012. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Våbenhvilen i mobilkrigen er slut, og Telias regnskab for andet kvartal melder igen om sårede i kampen. Det svenske teleselskab, der er det tredjestørste i Danmark, er hårdt ramt på både omsætning og resultat til trods for at have erobret omkring 37.000 kunder fra konkurrenterne.

Men kunderne bruger stadig færre penge på telefoni, og siden 2010 er indtægten per mobilkunde faldet med 29 procent. Det får nu Telia til at melde ud, at der er brug for en ny forretningsmodel på det hårde danske marked.



"Priserne på telefoni er faldet på hele paletten (både privat og erhverv, red), og det er svært at se, hvordan priserne kan sænkes yderligere. Der er brug for at generere omsætning, for den nuværende forretningsmodel er ikke holdbar i længden," siger Christoph Nørregaard, privatdirektør i Telia og tilføjer:

"Danmark er formodentlig det mest konkurrencebetonede marked i verden. Og priskrigen betyder, at forudsætningerne for at levere et godt resultat er sværere end i stort set alle andre lande."

Telias regnskab for andet kvartal viser, at omsætningen på mobilmarkedet er faldet med 14 procent, mens driftsresultatet er faldet med 28 procent. Sammenlignet med andet kvartal i 2010, så er resultatet faldet med 65 procent.

"Vi vil prøve at investere os ud af det. Vi har en strategi med at fastholde positionen med 4G, hvor vi er markedsleder, og supplere med ekstra services som partnerskabet med Spotify. Kombinationen af hurtigt netværk og musiktjenester er en vej ud af krisen for os," siger Christoph Nørregaard.Mobilkrigen mellem de tre store teleselskaber, TDC, Telenor og Telia, og den mindre hærskare af små discountselskaber har raset i flere år, men har på det seneste været i våbenhvile, siden TDC købte Onfone. I marts sænkede TDC imidlertid priserne på en række produkter, hvilket har medført tilsvarende modtræk fra de andre selskaber.



"Det er helt uhørt, at en markedsleder halverer priserne på deres produkter. Vi bliver jo nødt til at følge efter," siger Telias privatkundedirektør.

Han vurderer at godt halvdelen af tabet i indtjening skyldes, at mobilkunderne i dag får flere minutter og mere data i abonnementerne. Og det til en pris, der er langt lavere end tidligere.

Priskrigen betyder, at Danmark suvrerænt er det marked, der klarer sig dårligst i Telia-koncernen. Direkte adspurgt om Telia vil fortsætte med at bruge energi på det danske marked svarer Christoph Nørregaard:

"TeliaSonera har en nordisk-baltisk strategi, hvor Danmark er et vigtigt land. Men det er klart, at vores resultater i Danmark ikke er tilfredsstillende. Og vi har brug for at ændre vores forretningsmodel."