Telia tvinges til at sænke priser

Nordens største teleselskab tager for mange penge, når kunder hos andre selskaber ringer til Telia-kunder.

Der er lidt for store tal på Telias regninger til konkurrenterne, mener den svenske Post- och telestyrelsen. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Nordens største teleselskab, Telia, bliver nu tvunget til at sænke priserne på hjemmebane.

Det svenske svar på IT- og Telestyrelsen, Post- och telestyrelsen (PTS), kræver, at Telia senest 19. februar sænker de samtrafikpriser, som de forskellige teleselskaber afregner med hinanden, når en kunde hos et selskab ringer til en kunde hos et andet selskab.

PTS udarbejdede i 2004 en prismodel, som kræver, at Telia skal følge markedspriserne, altså de faktisk omkostninger samt »et rimeligt afkast«. Telia er underlagt særlige regler, fordi selskabet kontrollerer det net, der har flest kunder, og dermed har en betydende indflydelse på markedet for samtrafik på fastnettet.

Telia selv afviser kravene.

»Vi betragter ikke det, som PTS fremfører, som korrekt. Der er visse principspørgsmål, som ikke er afgjort af en domstol, som påvirker prissætningen,« siger pressechef Irene Krohn fra Telia til nyhedsbureauet SIX.